METRÁŽ

Byl to na Le Marketu na první pohled celkem nenápadný stánek. Jeden stolek a na něm vystavená bižuterie, jeden štendr s triky a tílky, který do světa nijak nekřičel barvami ani expresivními tvary. Za nevýrazným zevnějškem se však skrývá projekt, který rozhodně není nudný a nezajímavý.

Metráž propojuje hned několik úrovní dobra v projekt, který považujeme za skvěle promyšlený a funkční, schopný přežít i dobu po vyčerpání grantu. O co jde? Metráž je tvořivá pracovní dílna určená ženám v nepříznivé sociální situaci. Její hlavní část se odehrává každé úterní odpoledne na Vinohradech v dílně Jako doma, spolupráci navázala také vršovická Strojovna.

Postupně se ale, díky zájmu žen, výroba rozšiřuje i do „domácích“ podmínek a uvozovky jsou zde na místě. Většina žen, které v Metráži pracují nemá domov a z dílny se vrací zpět na ubytovnu či na ulici. Metráž jim dává jedinečnou možnost nejen výdělku, ale také uznání. Každý, kdo viděl nesmírně usměvavé, ochotné a charizmatické ženy, které ve stánku Metráže prodávaly, nám dá jistě za pravdu.

Na rozdíl od chráněných dílen a podobných institucí jsou ženy z Metráže placeny nikoli za docházku, ale až za hotový výrobek. O základní design se stará Lucie Kutálková, a tak jsou výrobky tak trochu Leeda a zároveň je na každém patrný rukopis výrobce. Trička s nažehlenými korálky, „kšandičky“ pošité korálky, obojky a náramky, všechno je kvalitní, z dobrých materiálů a na první pohled překvapivě levné a díky tomu i prodejné. Přirozeně, jedním z faktorů ovlivňujících cenu je existence grantu, na druhou stranu pro slow fashion je zásadní i druhý aspekt, a to je využití odpadních materiálů, které vznikají v dílnách českých návrhářů, ať už právě Leedy nebo Playbagu. Metráž je zkrátka promyšlená ze všech stran.

Metráž dává „charitativní módě“ nový rozměr, je to něco, co tady skutečně chybělo. Nejde jen o design, kvalitu, lokálnost a slow rozměr. Důležité je i poselství, že nepoužitelný odpad prakticky neexistuje. Ať už se to týká odřezků kůže, látek, nebo lidí. Držíme palce a doufáme, že tak jako my, si tričko nebo aspoň doplněk brzo koupí každý správný český fashionista.

 

Podobné texty

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...

Zimní Dr. Martens vás v mrazech zahřejí

Dr. Martens s vniřní stélkou v podobě umělého kožichu...
Předchozí článek
Další článek