Mix Centrální Evropy – na mole i v ulicích

O tom, že to s fashion byznysem myslí jeho organizátoři vážně, svědčila i účast zahraničních buyerů a vedoucích osobností módní scény. Nemyslíme tím přitom lokální celebritky, ale média, uznávané bloggery a taky nákupčí nejen ze střední Evropy. „Tento rok bylo na CEFD 7 buyerů ze třech různých krajin, většina z Francie. Naším hostem byl také hlavní talent scout z NotJustALabel.com, senior director z IMG Fashion a také mnoho novinářů a fashion profesionálů z centrální a západní Evropy. S CEFD bychom rádi vytvořili mezinárodní platformu pro mladé a zaběhnuté brandy z našeho regionu, které se budou zúčastňovat mezinárodní novináři, nákupčí a vlastníci concept storů. Našim hlavním cílem je přispět k aktivní spolupráci kreativního průmyslu mezi regiony, vytvořit komunitu, která zabezpečí lepší promo, komunikaci a vztahy na mezinárodním trhu,“ říká člen týmu Design Terminal a projekt manažérka celého Central European Fashion Days Kriszta Csala .

Jakoby tak Maďaři dokázali rychle pochopit, že neexistující trh se středními alternativními značkami a lokální výrobou může být taky výhoda. Výhoda v tom, že právě chybějící segment a infrastruktura vytváří příležitosti nastavit si vše po svém a od základu. Přesně tak, jak říkal Robert Cavell-Clark talent scout z platformy Not Just A Label, který byl jedním z hostů maďarských dnů módy.  

Designéři ze 4 krajin

Středoevropské Fashion Days byly letos poprvé spojeny s oficiálním maďarským fashion víkendem. Kromě klíčových maďarských značek jako Nanushka , Nubu nebo Aeron se tak na mole na jezeře Városligeti műjégpálya prezentovali Poláci, Slováci a taky Česi. 

V porovnání s dotaženou kolekcí Jakuba Polanky, nebo vygradovanou kolekcí Pavla Berkyho ale působili slovenské značky o krůček pozadu. Milým překvapením byla přehlídka Petry Kubíkové, která v loni vyhrála cenu Best fashion graduate a přinesla novou energii do tvarů a kombinaci materiálů.

Co nás ale bavilo nejvíc a skvěle jsme si užili, byly progresivní značky a jména jako Dori Tomcsanyi nebo polské PAJONK a MaldororDori Tomcsanyi je jméno, které nás baví nejen estetikou, ale taky přístupem k výrobě.  Je totiž jasným důkazem toho, že udržitelná móda se dá vyrábět i v našich končinách. Prostě se jen musí chtít

Pokud neznáte značku Nanushka, určitě se seznamte například tady. Skvělý příklad brandu, který ví, co dělá! I díky podpoře neziskových a vládních organizací vybudovala Nanushka fungující distribuční síť a pravidelně se zúčastňuje fashion eventů v Berlíně nebo New Yorku. Přitom jde o autentický lokální příběh a design. Její obchod v Budapešti vypadá jako pěnová skrýše a my pracujeme na tom, abychom vám přinesli celý příběh této mladé maďarské designérky.  

Highlightem CEFD byla soutěž Gombold újra, do které se mohli zapojit značky a designéři z celé visegrádské čtveřice a v Maďarsku ji předtím vyhrálo kupříkladu vzpomínané NUBU.  Letos se vítězem stala polská designérka a po finálové přehlídce v přeplněném stanu si tak odnesla cenu Domi Grzybek.

Dotaženým krokem ze strany organizátorů byly showroomy, kde si nákupčí a novináři mohli kolekce prohlédnout z blízka a osobně si popovídat s návrháři, nebo dohodnout přímo spolupráci. Věříme, že po tom, co jsme na mole viděly byly i showroomy úspěšné a za pár týdnů se do Budapešti podíváme znovu, abychom zjistili, jaké výsledky sebou účast nákupčích nese.

Spojení krajin visegrádské čtryřky dává pro fashion byznys v našem regionu určitě smysl. Ekonomicky i stavem módního průmyslu jsou na tom krajiny podobně a proto v rámci hesla v jednotě je síla můžou společně na CEFD tvořit určitě zajímavou autentickou platformu pro nákupčí, zahraniční média a profesionály z byznysu. Učit se jeden od druhého a zjišťovat, jak se dají věci dělat v rámci Střední Evropy lépe. Věříme, že regionální spolupráce je klíčovým faktorem ve snaze dostat Centrální Evropu na mezinárodní fashion mapu a získat více pozornosti pro naše skvělé kreativce a talenty, kteří tvoří v naše části světa,” dodává  Kriszta. 

Podobné texty

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...

Zimní Dr. Martens vás v mrazech zahřejí

Dr. Martens s vniřní stélkou v podobě umělého kožichu...
Předchozí článek
Další článek