Už ne tak mladá značka

Určitě se shodneme na tom, že samotné založení nové módní značky není zase tak těžké. Většina návrhářů začíná postupně, první modely vznikají v rámci studia, nebo za dlouhých večerů a volných víkendů. Nejprve obléknout sebe, pak okruh známých… první podstatný milník přichází ve chvíli, kdy je značka představena veřejnosti. Někdy to je první módní přehlídka, kde návrhář vystupuje sám za sebe a nikoli v rámci školní skupiny. Takovou líhní může být například Arkolor, Scifi Safari, Shooting fashion stars nebo jakákoli jiná akce, která odhaluje mladé, talentované nebo jednoduše začínající módní tvůrce. Jindy se naopak nehledí na efekt citový, ale finanční, a značka svůj velký den zaznamená uvedením na trh. Takové antré má za sebou například Belka, Elajediova nebo ODIVI.

Uvedení se do společnosti je prvním krůčkem, rozloupnutím očí a procitnutím do světa byznysu. Pokud značka zaujme, vstupuje do náročné fáze růstu a práce. Najednou už volný čas nestačí a je nutné najít dodavatele práce i materiálu… Mnohé značky na tom ztroskotají rovnou a jsou značky, které když přijdou o zázemí výroby, přeruší na nějakou dobu svou produkci nebo dokonce zaniknou. Příkladem jsou značky, ve kterých působil Pavel Brejcha. Oldschool nebo PBL PRAGUE nepřežili několik let, sám designér tak po několika pokusech začal letos tvořit pod vlastním jménem. 

Ani spolehliví dodavatelé ale nejsou všechno. Většina značek se uvádí kvalitními kolekcemi, které budí náležitou pozornost, a je logické, že kritici čekají, že každá další bude minimálně stejně dobrá. Pokud tvůrce nemá dostatek zkušeností a vizi, po dvou „projetých“ sezonách přestane být zajímavý a naopak, pokud prokáže své schopnosti, získá si jednak své zákazníky a milovníky, ale také jistý věhlas mezi stylisty a redaktory, a tím další rozšíření publicity skrze stránky magazínů. Kdo by však chtěl navštěvovat svého návrháře jen v kavárnách nebo nakupovat jeho věci na internetu nebo v koncept storech? Dalším zásadním krokem je otevření showroomu a nebo ještě lépe vlastního obchodu.

Tento krok otevře značku veřejnosti a ukáže, zda je to skutečně značka, nebo jen mladý a nezralý projekt. Tuto fázi už nehodnotí módní kritici, ale slavná neviditelná ruka trhu. Předčasně otevřený butik Jiri Kalfar ukončil svůj provoz záhy po otevření. Náklady na provoz obchodu nejsou zrovna malé a udržení butiku nebo showroomu je spojeno se zralou a dospělou značku s vlastní klientelou.

A pak už nezbývá než vyrazit do zahraničí a dobýt zámořské trhy. 

Vedení módní značky není klidnou procházkou parkem, ale mnohem více připomíná dobrodružství v tropické džungli. Jestli na začátku je všechno jenom legrace, období růstu je nekonečný stres a dospělost boj o přežití. Není možné, aby značka zůstala nezměněna a aby zůstali nezměněni její tvůrci, na kterých to všechno záleží. Je tedy na čase vrátit se zpátky k Chatty a vyseknout jim velkou poklonu. Už to dávno není jen lokální značka na míru šitých jeansů, už to dávno není jenom street style. Cesta do šatníků evropských žen, kterou si autorky vybraly, nebude odpočinková a už vůbec ne snadná. My jim držíme palce a děkujeme za to, že nezmizely a že můžeme dále sledovat jejich růst a vývoj jejich kolekcí a konceptu. Všechno nejlepší přeje Fashion Map!

Podobné texty

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...

Zimní Dr. Martens vás v mrazech zahřejí

Dr. Martens s vniřní stélkou v podobě umělého kožichu...