V zajetí ALO a Lululemon aneb jak athleisure vytlačuje tradiční high-end značky

V posledních letech dochází k dramatickému posunu v módním průmyslu ve spojitosti s trendem athleisure. Tento pojem představuje kombinaci pohodlí sportovního oblečení s estetikou každodenní módy. Legíny místo kalhot do officu nebo tenisky k elegantnímu outfitu na brunch. Tento styl, původně určený primárně pro sport a volný čas, si dle průzkumů získal obrovskou popularitu zejména díky pandemii, rostoucímu důrazu na zdravý životní styl a flexibilnímu pracovnímu režimu. Co je ale nejzajímavější – globální brandy jako Alo Yoga, Lululemon nebo On získávají stále větší popularitu, a dokonce vytlačují tradiční high-end značky z prestižních ulic velkých módních měst.

Athleisure totiž již dávno není jen kategorií sportovního oblečení. Pojem se stal symbolem životního stylu, který spojuje zdraví, sport a pohodlí. Globální brandy nabízejí nejen oblečení na jógu nebo běh, ale také stylové kousky, které se stávají virální na sociálních sítích, a to často díky známým ambasadorkám. Nikomu neunikla dlouhodobá spolupráce Kendall Jenner s Alo Yoga nebo kreativní tenisová kampaň, ve které září Zendaya s Rogerem.

On

Dalo by se říci, že tyto značky redefinují, co znamená „luxusní móda“. V Londýně, Paříži nebo New Yorku nyní na hlavních nákupních třídách často narazíte na tyto sportovní značky místo tradičních butiků s high-end módou. Nedávno na tento trend upozornil Ash Talwar, který působí na University College London, kde se věnuje ekonomickým a byznys tématům ve spojení se sociálními sítěmi.

Gen Z & athleisure

Zajímavá čísla reflektovala také mezinárodní platforma zaměřená na obchodní stránku módního průmyslu Vogue Business, která se zaměřila na zákaznické chování generace Z. V článku „How sportswear brands are winning the battle for Gen Z’s loyalty“ se zabývali rostoucí oblibou sportovních značek mezi generací Z a jejich schopností konkurovat tradičním módním značkám.


Zajímavé je, že Generace Z při nákupech obecně upřednostňuje cenu před značkou, ale u sportovního oblečení je situace odlišná. Výzkum společnosti Bernstein ukazuje, že pouze 32 % spotřebitelů Gen Z považuje značku za důležitou u jiných kategorií oblečení, zatímco u sportovního segmentu hraje značka stále významnou roli. Globální trh se sportovním oblečením navíc zaznamenal značný růst – z 269 miliard dolarů v roce 2013 na 395 miliard v roce 2023. Očekává se, že do roku 2028 dosáhne 544 miliard dolarů. Tento trend pohání kupní síla právě Gen Z.

Sportovní značky si jsou rostoucího zájmu o zdravý životní styl a wellness vědomy, což jim pomáhá přitáhnout mladší generace. Spojují sportovní oblečení nejen s fyzickou aktivitou, ale právě i s každodenním komfortem a důrazem na estetickou stránku oděvu.

Temná stránka korporátů a proč hledat alternativy?

Přestože globální značky jako Alo Yoga a Lululemon nastavují trendy, mnozí zákazníci hledají etičtější a lokálnější alternativy. Velké nadnárodní firmy často čelí kritice za neetické pracovní podmínky, masovou výrobu a vysokou ekologickou stopu. Pokud tedy chcete podpořit odpovědnější přístup k módě a vyhnout se podpoře fast fashion nebo velkých korporací, stojí za to zvážit nákup u menších, lokálních značek.

Kendall

Tipy na české lokální značky, které stojí za pozornost

Český trh nabízí několik skvělých alternativ, které kombinují kvalitu, estetickou stránku a odpovědnost k životnímu prostředí. Pokud hledáte módní a funkční oblečení na sport i volný čas, můžete vyzkoušet třeba tyto značky:

Kinoko


Kinoko je česká značka sportovního oblečení založená v roce 2020. Specializuje se na výrobu oděvů, které podporují radost z pohybu a sebevědomí nositelek. Produkty šijí v Česku, s důrazem na kvalitní zpracování a přizpůsobení různým ženským postavám. Stěžejním produktem značky jsou legíny, které jsou dostupné ve třech unikátních materiálech a střizích. Kinoko klade důraz na pohodlí, funkčnost a estetiku, s cílem posílit sebevědomí žen a podpořit jejich radost z pohybu.

Foto: Kinoko.cz

Overall Office

Overall Office je nezávislá česká módní značka. Specializuje se na kvalitní řemeslné zpracování, udržitelné materiály a designy, které se hodí pro různé typy postav. Kolekce vyrábí v českých ekologicky odpovědných továrnách z organických, recyklovaných a zbytkových látek. Značka klade důraz na dlouhou životnost a funkčnost svých výrobků.

Foto: Overalloffice.cz

ODIVI

Značka ODIVI vznikla v roce 2010 v Praze. Klade důraz na uvědomělé konzumování a inspiruje ostatní k cestě za lepší budoucností. Jejich kolekce jsou vyráběny z ekologických materiálů a s ohledem na dlouhou životnost, čímž podporují odpovědný přístup k módnímu průmyslu. Nabízí minimalistické kolekce, které často zahrnují sportovní prvky. Všechny jejich produkty jsou navrženy s ohledem na ekologické standardy a minimalizaci odpadu.

Foto: Odivi.cz

Biošatník

Skvělé kousky můžete sehnat také na stránce Biošatníku. Jejich legíny jsou vyrobeny z barevně rostlé biobavlny a jsou skvělé zejména na jógu. Mají kvalitní, tvarově stálý materiál a oblečení není barvené – odstín je dán přirozeným zbarvením barevného kultivaru bavlníku. Bio bavlněné příze mají certifikát GOTS (ekologické a etické standardy), látka byla spletena v Česku, zdravotní nezávadnost zaručuje certifikát Oeko-Tex I.

Foto: Biosatnik.cz

Podobné texty

Od Kylie Jenner po kauzu Bratz Clinic: Vzestup a pád lip fillers

Když vyšla lednová epizoda podcastu Emmy Chamberlain, ve které...

Streetwear z pařížských ulic: JACQUEMUS, Hermès & Rick Owens

Pamela Anderson, Brenda Hashtag nebo Tyla. Ulice Paříže v...

Narozeninový LOOKBOOKㅣJak průkopnice menswear Ellen DeGeneres předběhla dobu

Dnes slaví své 67. narozeniny jedna z nejvýraznějších osobností...

Streetwear inspo z Milána: outfity před Prada a Armani fashion shows

Milan Fashion Week Men's Shows Fall/Winter 2025 proběhl ve...