Začal Fashion Revolution Week. Jak se stavíme k udržitelné módě?

Máte pocit, že se vás Fashion Revolution Week netýká? Pokud vás alespoň trochu zajímá, co se děje s naší planetou, odkud pochází a jak se vyrábí vaše oblečení, pak jste na správném místě. A stejně jako vy se o udržitelnou módu a původ oblečení v určitém kontextu zajímá celkem velká část naší populace. Alespoň podle průzkumu Glami.cz. A to nás těší. A dvojnásob nás těší, že lidé chtějí udržitelné značky nakupovat. My vám prozradíme, jaké udržitelné značky bychom chtěli mít v šatníku a proč je méně více.

Udržitelnost ve všech oblastech života je na nás. Nedá se vnutit, člověk k ní musí dospět. Nebo naopak být tak mladý, že ho maximálně ovlivní švédská šestnáctiletá studentka a aktivistka Greta Thunberg, díky které v březnu stávkovali studenti středních škol po celém světě za lepší klima i planetu.

Jak víme, módní průmysl je jedním z největších znečišťovatelů, a i když se mainstreamové značky snaží, jak mohou a přináší své udržitelné verze oblečení, stále masově produkují levné kolekce do svých obchodů po celém světě. Mluvíme teď třeba o kolekci H&M Conscious Exclusive, která se nedávno představila v Praze nebo o teniskách adidas, na kterých značka spolupracuje s organizací Parley for the Oceans. Ta chce skoncovat s plastovým odpadem vůbec. Otázkou však je, jak velký vliv na to bude mít právě adidas.

A jak se k udržitelnosti staví čeští konzumenti módy? Z výzkumu „Fashion (Re)Search“ od Glami.cz, který se letos na jaře zaměřil především na udržitelnost a vůli nakupovat české značky, vyplývá, že neuvěřitelných 90 % lidí potvrdilo svůj zájem o problematiku módního průmyslu. Tomu rozhodně tleskáme.

Navíc 82 % Čechů věří, že oblečení vyrobené v České republice má lepší vlastnosti než to dovezené z asijských zemí. Lidé si podle průzkumu dokonce udržitelný produkt koupili nebo si to alespoň myslí. Vyplývá z něj ale také to, že v udržitelných značkách se Češi moc nevyznají a jako udržitelné často uvádí adidas, Nike nebo H&M, které investují do marketingu a své „eko“ aktivity masivně propagují.

Pozitivní však je, že se zřejmě blýská na lepší časy, protože průzkum naznačuje, že jsou lidé ochotni si za udržitelný produkt připlatit. Že by se životnost masových řetězců otřásala v základech? To ukáže budoucnost, Glami.cz však usnadní všem online nakupujícím život už nyní. Přináší totiž dvě sekce, kde mohou uživatelé, pokud si sami nevědí rady, udržitelné značky nebo české designéry najít.

A podle čeho se značky na Glami.cz zařadí mezi udrželné? Musí splnit alespoň 4 z 5 bodů udržitelnosti podle Glami, jakými jsou například dodržování pracovních podmínek a bezpečnosti zaměstnanců, výroba z organických nebo recyklovatelných materiálů způsobem šetrným k životnímu prostředí, transparentnost v dodavatelském řetězci nebo Fairtrade certifikace.

„Věříme, že díky nové speciální sekci u nás uživatelé objeví novou inspiraci k nákupu udržitelných a českých značek, které se snaží udělat něco dobrého pro naši planetu. Chceme také pomoci našim uživatelům nakupovat smysluplněji a zodpovědněji,“ říká Hana Zachová, brand manažerka GLAMI.cz.

A jaké udržitelné značky máme rádi my ve Fashion-map.cz? Z těch zahraničních milujeme Stellu McCartney za její dlouhodobou propagaci udržitelnosti, skvělé kolekce a silný hlas proti používání pravých kožešin v módě. Oblíbili jsme si i minimalistické Everlane – zaměřují se na etickou výrobu a u nich pár nadčasových kousků do svého capsule šatníku. V našem výběru nemůžou chybět ani pionýři Fair Trade, People Tree.

Foto: Stella McCartney
Foto: Everlane.com

Co se týče českého výběru, kromě oděvních značek vybíráme třeba skvělý koncept Textile Mountain s udržitelným textilem, za kterým stojí Lenka Vacková a který se nedávno otevřel v letenské Čechově ulici. Koneckonců, na pražské Letné najdete udržitelné oblečení i jinde, třeba v JAKOBY a Recycle with Love – obojí ve Veverkově ulici. Ze značek pak nesmíme zapomenout na průkopníka mezi výrobci – značku Bohempia, která je známá především svými konopnými teniskami, nebo Ivu Burkertovou z ODIVI, která je dlouhodobou propagátorkou udržitelnosti ve vlastním dodavatelském a výrobním řetězci. Dlouhodobě se udržitelnosti ve využití materiálů věnuje i Jiří Kalfař, který na podporu ochrany životního prostředí pravidelně apeluje ve svých kolekcích i vlastním životním stylem. Z obchodů se udržitelnosti věnují třeba Freshlables.cz nebo NILA, která otevřela už svůj druhý obchod v Karlíně.

Foto: Jiří Kalfař SS2018

A jak s udržitelností začít? Podle Kamily Vodochodské nebo Natálie Pažické, které se účastnily panelové diskuze v prostoru Minimum Waste na téma udržitelné módy, neexistuje jeden pohled a pravidlo platné pro všechny. Každý musí začít hlavně u sebe a u své spotřeby. Může to trvat i několik let, ale stojí to za to. A s tím souhlasíme!

Žijete udržitelně? Jakým způsobem? A jaké české udržitelné značky máte rádi? Nakupujete je? Napište nám!

Více k výzkumu Glami.cz najdete na www.fashion-research.com/udrzitelnost.

Podobné texty

Chodidla v pohodlí díky sandálům od Dr. Martens

Nová kolekce vzdává hold klasickým modelům Dr. Martens a...

Opuštěné pláže a vůně citrónů jako inspirace nové kolekce značky Leeda

Lucie Kutálková představila novou kolekci Leeda Flow inspirovanou Sicílií....

Power dressing podle Zuzany Kubíčkové

Co je power dressing? Tento módní styl v 70....

Aňa a Zalando je spojení, o kterém jsme nevěděli, že potřebujeme

V nové kampani "Trend jste vy" se Zalando spojilo...
Předchozí článek
Další článek