Dnešním dnem startuje Milano Design Week a s tím se otevírají prostory prestižní instituce Triennale Milano, kde se statisícům návštěvníků na ploše o velikosti 300m2 představí téměř 100 děl od 40 progresivních českých designérů, umělců a značek. Projekt Made by Fire, který připravila Moravská galerie v Brně ve spolupráci s festivalem Designblok, je největší prezentací českého skla, porcelánu a keramiky v novodobé historii. Multimediální výstava oslavuje prostřednictvím vybraných děl řemeslné mistrovství, tradici českého sklářského a porcelánového průmyslu, vyzdvihuje důležitost experimentu a tvůrčí odvahy. Po skončení milánského týdne designu se výstava znovu otevře během pražského festivalu Designblok (4.–8. 10. 2023) a následně se přesune do Uměleckoprůmyslového muzea v Brně (17. 11. 2023 – 31. 8. 2024). Výstava je otevřena pro veřejnost po dobu celého týdne zdarma.
Impozantní výstavní prostory Triennale Milano uvedly řadu zásadních výstav, které již od 60. let formují trendy světového designu. Teď je naplní špičkový design z českých fabrik a ateliérů. Ve výběru, který v Miláně reprezentuje Česko, najdeme renomované značky a výrobce jako je Lasvit, Bomma, Preciosa, Brokis, Kavalierglass a další, legendy oboru jako jsou Lucie Koldová, Jan Plecháč, Rony Plesl, Eva Eisler, Maxim Velčovský, studio Olgoj Chorchoj, Antonín Tomášek nebo studio DECHEM. Nechybí ovšem ani zástupci nejmladší generace designérů, kteří svoji tvorbu často využívají jako nástroj kritiky nebo vyjádření se k tabuizovaným tématům. Kromě toho nejlepšího od českých výrobců skla a porcelánu a progresivních designérů nabízí výstava také řadu projektů, které s médiem porcelánu a skla pracují zcela nevšedním způsobem. Speciální oblek vytvořený z 2 600 kusů drobných zrcátek vystaví sochař a sklářský výtvarník Stanislav Müller, který zároveň přímo v expozici předvede ve vybraných hodinách živou art performance. Multimediální umělecký projekt nazvaný Mirror Man je v režii Stanislava Müllera aktivní už téměř třicet let. Zrcadlovou figuru vytvořil za účelem asimilace – v zrcátkách se odráží reálný život kolem a zrcadlením se vstřebává do postavy. Mirror Man reaguje na nadprodukci luxusu, individualismu a nedostatku sebereflexe společnosti, která je platná dodnes.
Nevšední adaptaci tradičních váz od renomovaných výrobců Moser, Egermann a Bohemia Crystal představuje ve svém projektu Birth of the Future behind Glass sklářský výtvarník a designér František Jungvirt. Trojice objektů symbolizující tradiční prvky českého skla je výtvarně zpracována a transformována. Bohatě zdobenou broušenou vázu Bohemia Crystal autor nechává porůst přírodními krystaly. Váza Moser z foukaného skla s ručně vyhotovenou rytinou mění svoji podobu pomocí nástřiku barvy technologií air-brush a folklorním nádechem díky dekoru v podobě malovaných květin, pouťových perníků a barevného textu ožívá klasická Egermannovská váza s vysokým smaltem. Provokativní dílo nazvané Desatero onanie uvádí designérka Markéta Špundová. Projekt, který vznikl jako revolta proti biblickému výkladu Desatera, se zaměřuje na boření mýtu škodlivé masturbace, která je v klasickém výkladu zakázána. Kolekci soch, které jsou připomínkou přirozené sexuality a zdůrazněním samolásky doprovází také Špundové verze Desatera, která má fungovat jako návod, jak proniknout do onanie a vyhnout se trapným nebo nepříjemným situacím.
Plastika Ronyho Plesla Thorn je vyrobená z uranového skla, jednoho z ústředních prvků Pleslovy tvorby. Uran reaguje na ultrafialové záření a sochy doslova září v temných prostorách, čímž vytvářejí magický efekt. Uranové sklo se v Čechách vyrábí již od baroka, ale vzhledem k náročnému výrobnímu postupu s ním takto již téměř nikdo nepracuje. Tato vazba na baroko je důležitá pro autorovo myšlení a kontext jeho tvorby. Plastika Thorn z rozsáhlé série zabývající se propojením přírody, lidského těla a křesťanské tradice má vzdáleně evokovat část trnové koruny.
Prostor uzavírá gigantický skleněný billboard Kláry Horáčkové, v němž se odráží celá výstava. Objekt Zrcadlo vznikl jako osobní reakce na přesycenost umělými vizuálními podněty. Pro projekt je využitý mechanický billboard, místo reklamního obrazu jsou na lamely nalepená zrcadla, čímž vzniká minimalistická instalace měnící význam i funkci objektu. Díky pohybu lamel vzniká dojem koláže, reality složené z jednotlivých segmentů. Odraz se rozkládá a skládá v opakujících se cyklech, každý nový obraz je variací na realitu, obdobný, jako předchozí, ale nikdy stejný.
Výstava zasahuje také do venkovního prostoru, zahrady Giardino della Triennale, kde je umístěna instalace Maxima Velčovského nazvaná Fyzická možnost smrti v mysli někoho žijícího. Deformovaný a ohořelý automobil dovezený přímo z ukrajinské válečné zóny nabízí pohled na krutou realitu ukrajinských měst a připomíná příběhy lidí, kteří přišli nejen o auta, ale o veškerý majetek a v nejhorším případě o své blízké. Autovrak figuruje ve výstavě jako symbol energetické krize, kterou válka na Ukrajině způsobila, díky níž jsme si všichni uvědomili, že energie něco stojí, odněkud pochází a je nástrojem politické strategie.
Kurátorky výstavy, kterými jsou publicistky Danica Kovářová a Eva Slunečková, volně propojují současná i historická díla skrze čtveřici tematických okruhů: Průmysl, Adaptace, Identita a Experiment. Projekt Made by Fire si klade za cíl nebýt jen expozicí estetických objektů nebo kunsthistorickou přehlídkou, ale skrze díla ze skla, porcelánu a keramiky tematizovat aktuální společenské otázky. „Síla výstavy Made by Fire spočívá ve vizuální atraktivitě a přesvědčivém poselství, že žijeme v době, kdy radikálně urychlujeme odchod od fosilních paliv kvůli ochraně klimatu, ale také z důvodu válečné situace na Ukrajině. Prezentované sklo a porcelán od předních současných českých autorů, použité ropné barely v kombinaci s autovrakem dovezeném z válečné zóny na Ukrajině toto poselství výstavy umocňují,“ zhodnotil Jan Press, ředitel Moravské galerie v Brně.
Architekturu, jejímž základním prvkem jsou barevné barely, vytvořil Maxim Velčovský a studio edit! architects. „Naším cílem při navrhování architektury bylo nechat prostor výstavy formovat samotnými objekty, vytvořit podium pro exponáty, které každému z nich umožní vyniknout. Rozhodli jsme se využít právě barely jako symbol cenyropy, která ovlivňuje celou ekonomiku a určuje společenské procesy. Barel zároveň připomíná důležitost zamýšlet se nad tím, s jakou energií při výrobě pracujeme, odkud pochází a jakou za sebou nechává stopu. Připomíná také zásadní význam recyklace, proto je i celá architektura snadno rozebratelná a po skončení týdenního festivalu najde další využití,“ popsal Maxim Velčovský.
Podobu výstavy odhalují fotografie Vojtěcha Veškrny, nositele ceny Czech Grand Design za rok 2021. Bližší představení jednotlivých děl i autorů a jejich zasazení do širšího kontextu nabízí stejnojmenná publikace Made by Fire. Najdeme v ní také autorské fotografie od oceňované fotografky Hany Knížové, které reagují na otázky kladené v jednotlivých částech výstavy a poskytují jí další uměleckou vrstvu. K výstavnímu projektu byla rovněž spuštěna svébytná webová stránka madebyfire.eu poskytující všechny důležité informace.
Výstava Made by Fire neunikla zájmu osobností z prestižních kulturních institucí i oborových zahraničních médií, jako je Dezeen, Designboom, Wallpaper*, Monocle, ELLE Decor Italia, MoMA, MINT Shop London, FRANKBROS a další. Projekt neopomíná ani veřejností oblíbené detaily, které napomáhají snadnějšímu zapamatovatelnosti značky – od brandovaných kombinéz kustodů na místě, přes pro milánský design week charakteristické látkové tašky, až po lázeňské oplatky s logem projektu, které se budou vyrábět v expozici. Made by Fire tak skrze vizuální identitu od grafického designéra Lukáše Kijonky vytváří zastřešující brand, který atraktivně předkládá český design zahraničnímu publiku.
Zdroj: Made by Fire by Moravska galerie v Brne Triennale Milano Photo Vojtech Veskrna