blain.jpg

Zvířecí kožešina módním přežitkem

Drahé kožichy ze zvířecích kůží nebyly v posledních letech jen o zahřátí v chladné zimě, ale hlavně o postoji a postavení. Jak je ale společnost vnímá dnes? Dívají se na ně lidé skrz prsty? Podle nás ve Fashion MAP je skutečným statement kouskem jenom kožich, který je ze syntetiky a „bojuje“ tak proti farmám, kde jsou zvířata chována v hrůzných podmínkách. V řadě zemí je používání zvířecích kožešin již zakázáno, úplně nebo částečně. Mezi takové země patří Rakousko, Velká Británie, Irsko, Nizozemsko, Švédsko, Nový Zéland a další. Bohužel ve většině zemí světa je chov zvířat pro prodej kožešiny stále naprosto legální. Když patříte mezi ty, kterým záleží na férové módě, petici proti chování zvířat na kožešiny můžete podepsat například tady.

Velké značky a jejich přístup

Jakoby byl svět módy pořád nesmyslně rozdělen na dva tábory. Zvířecí kožešiny jsou pořád ještě v některých myslích synonymem luxusu, a tak jste je mohli vidět v letošním roce na přehlídkových molech značek jako Versace, Ellie Sab, Jean Paul Gaultier, Dior nebo Valentino. Naštěstí existují i značky, které se hrdě hlásí proti užívání zvířecích kožešin. Mezi ně patří Stella McCartney, Ralph Lauren, Abercombie & Fitch, Calvin Klein, Forever 21, Gant, Zara nebo H&M. Kompletní seznam najdete tady.

 

„Podpora“ kožešinového průmyslu

A od koho oděvní značky kožešinu nakupují? Finská firma Saga Furs se přímo zaměřuje na produkci a transparentní prodej zvířecích kožešin. Vždy čtyřikrát do roka uspořádá velkou aukci, na které jsou prodávány kožešiny především lišek a norků. Firma si stojí za svým odpovědným a udržitelným přístupem, ale kampaň iniciativy Four Paws International poukazuje na tristní podmínky, ve kterých jsou zvířata chována, a které se nijak nemění od jakýchkoliv jiných farem. V letošním září navíc oběhla svět zpráva o 70 španělských králičích farmách, které králíky drží na chov v katastrofálních podmínkách. Mezi značkami, které i přes jejich popření údajně z těchto farem pro své kolekce nakupují, jsou Marc Jacobs, Diane von Furstenberg, Burberry, Christian Dior, Giorgio Armani, Yves Saint Laurent a Louis Vuitton. Každý z nás ale může svým rozhodnutím postoje značky a firmy ovlivnit. Opravdu chceme nakupovat od někoho, kdo přispívá ke světu plnému utrpení zvířat? Vlastně si často pokládáme otázku – jak může někdo milovat domácí mazlíčky, a přitom zavírat oči před utrpením lišek, norků nebo králíků?

Angorská kožešina            

Vlna tohoto králíka je jednou z nejjemnějších na světě a bývá nejčastěji používána na svetry a doplňky. V Číně jsou, ale tato zvířata „chována“ ve strašných podmínkách a týrána za živa proto, aby mohly sloužit módnímu průmyslu. Organizace PETA natočila o těchto praktikách až děsivě otevřené video. Podívat se na něj můžete tady. A co na to velicí módní hráči? V loňském roce se například Zara a Gap postavili proti jejímu používání a přidali se tak ke značkám jako Marks & Spencer, H&M a Next.

Iniciativy na podporu

Po celém světě vznikají iniciativy a projekty, které proti tomuto jednání bojují. Mezinárodní koalice organizací Fur Free Aliance pracuje na ukončení vykořisťování a zabíjení zvířat pro jejich kožešinu. Dalším mezinárodním projektem je Obchod bez kožešin, jehož cílem je podpora bezkožešinové módy od jejího návrhu až po prodej zákazníkovi. Už zmiňovaná Four Paws International vytvořila kampaň #savekimi: „When I grow up, I’ll be a fur collar“, která otevřeně vyzývá značku Burberry, aby přestala používat zvířecí kožešinu. A jaký je prozatímní postoj oděvní značky? Burberry kožešinu používat nepřestane a navíc nemá jakýkoliv zájem nad tímto tématem diskutovat. Pokud vás zajímá víc, #savekimi kampaň má i blog, kde se dočtete všechny novinky. I u nás existují projekty na záchranu týraných a zneužívaných zvířat jako je například slovenská nezisková organizace Sloboda Zvierat .

A jaký je váš postoj k tomuto tématu? Nevadí vám nosit zvířecí kožešiny, nebo naopak jste proti? Dejte nám tom vědět, zajímá nás to!