Švédský minimalismus se tak lehce dostává za hranice a do našich skříní. Ve Fashion MAP jsme proto vybrali 5 značek, které ví, jak na to. Zaběhnuté lokální designérské značky, nové módní talenty nebo NJTL výběry. Podívejte se na značky, které by každému fashion nadšenci rozhodně mohly něco říct 😉
Zaběhnuté značky, které vědí, jak na to
Back je značka designérky Ann-Soffie Back. Ti z vás, kteří mají doma Fashion NOW 2, si teď povinně nalistují stranu 78. Ann-Sofie se dostala do knihy s Georgem Armanim nebo Diorem. Ve fashion světě je to prostě jméno, které se vyplatí znát a sledovat (například tady). Ann stojí za založením Acne a kromě svojí značky stíhá být také kreativní ředitelkou Cheap Mondays. Její poznávací znak? Minimalismus, ironie, nadsázka. Její vkus by se dal shrnout pojmem „inteligentní móda“. Kromě kolekcí, které prodává po celé Evropě, má svůj patent také v Japonsku. Šaty s jednoduchým zapínáním na suchý zip jsou jejím „know how“, díky kterému si její vkus oblíbily téměř všechny praktické a cool Švédky. V našich kruzích se začíná šuškat, že za Back již zanedlouho nebudete muset cestovat do Německa.
Pokud vás baví ještě větší minimal, zkuste se také mrknout na další dobře zaběhnutou švédskou značku Carin Wester. Carin se svojí značkou patří mezi dobře známá jména a oblíbí si ji hlavně všichni milovníci skandinávského řetězce COS. Je skvělým důkazem, jak se dá dělat vlastní tvorba – ready to wear na úrovni. Back I Carin Wester mají svůj styl, zajímají se o to, kde vyrábějí své kolekce, oblékají celebrity stejně jako i “obyčejné” zákaznice a jejich značka má kolem sebe celý team, který se stará o prodej, komunikaci, nebo výrobu.
Skandinávský šperkařský talent:
Maria Nilsdotther/ Sofia Eriksson jsou šperkařky, které byste měli znát, pokud jste zarytí minimalisté, a také pokud milujete zajímavé a netradiční tvary. Tyto dvě značky mají totiž společné právě dva úhly pohledu, kterými můžete na jejich tvorbu nahlížet. Je zajímavé, že tvorba Sofie Eriksson nám trochu připomíná třeba slovenskou Drevenou Helenu a Marie zase svojí hrou s frakcemi přírody českého šperkaře Hanuš Lamra.
Severský young blood
MLTV Clothing je jedno ze jmen, které to letos dotáhlo na Swedish Fashion Talents 2015. Kromě prestižní soutěže je naleznete i na NJTL. MOLOTOV Clothing značka začala v roce 2011 jako projekt Anny Sjunesson, která se snaží díky minimalu proměnit mužské oblečení na něco víc (nebo méně?). Střihem se blíží k unisexu, kromě toho mohou mít pánové z jejich nových věcí také dobrý pocit. Vše je vyráběno v Evropě. Anně záleží na ekologickém dopadu jejího oblečení, a proto ho redukuje na minimum. Když se v redakci díváme na věci od MOLOTOV Clothing, chceme být na chvíli muži. MLTV je příkladem toho, jak mladé značky stále řeší dvě stejné věci – odkud oblečení pochází, a zda je potřeba určovat a vymezovat pro zákazníky gender. Myslíme si, že tato tendence pomalu přichází i k nám, a už teď jsme zvědavy, zda se odrazí kupříkladu na letošním jarním fashion weeku.
Skandinávci jednoduše vědí, jak jejich minimal udělat tak, aby si i při značné konkurenci každá značka udržela svůj rukopis. To, že tento směr není ještě vůbec vyčerpán, potvrzují i stále nové a nové značky. Dá se nalézt ve švédské módní scéně nějaká paralela s tou naší? Jejich móda je sice praktičtější, ale v ulicích je dobrý vkus stejně rozpoznatelný jako na přehlídkovém molu. Doufáme, že když vyměníme turistické bundy za skutečně víceúčelové oblečení, možná se vydáme právě cestou skandinávských krajin. Ve Fashion MAP budeme letos každý měsíc přinášet nové zajímavé značky, z různých zemí. Máte i vy nějaké oblíbené, o kterých bychom měli vědět? Ozvěte se silvia@fashion-map.cz