Dobrý rok Československé fashion scény

Zájem o lokální kolekce a designérské lokální počiny roste. Důkazem je několik nových prodejních showroomu a butiků v Praze a Brně. Otevřel se Backyard, Konceptstory, Localstory nebo Showroom. Kolekce českých designérů se taky začaly objevovat na Pařížské ulici v butiku The Adress Idea. Vznikl nový online shop Local Labels a nové ateliéry má taky několik českých designérů a značek. Mezi nimi například Mirka Horká, která otevřela obchůdek a zároveň dílnu na pražských Vinohradech. Svou pozici obhájil nový Le Market. Nezávislých trhů s lokální tvorbou přibývá a stávají se pravidelnými. Zdá se tak, že se nákupní zvyklosti na trhu oblečení mění. Podle nás k lepšímu.

 

Značky roka – La Formela, Chatty a Alex Monhart.

Designéři, který tvoří značku La Formela se rozhodli odejít ze svých full time jobů a věnovat se naplno značce. Poté co získali ocenění Czech Grand Design, logický krok. Po osamostatnění a roku plném skvělých kolekcí a kolaborací přicházi realita a možná taky otázky “Kam dál? Kde najít novou klientelu? Přizpůsobit se více českému trhu? Nebo zkusit LaFormelu exportovat?”  

 

Chatty jdou na to z jiného konce. Bez ocenění, zato s přesahem do zahraničí. Po Berlíně se prezentovaly v showroomu na pařížském fashion weeku. Najely na světový módní kalendár. Jsme moc zvědaví co jí to přinese a jestli budou inspirací a příkladem pro ostatní jména a značky z pražských ateliérů.

 

Před rokem jste o ní možná nevědeli. Teď je možné, že máte doma její batoh. Alex Monhart je značka, pro kterou byl 2015 rozhodně přelomový. Ve Fashion Map si pamatujeme, když měla mladá designérka jenom ideu o minimalistické kolekci batohů. Dnes má za sebou již několikátou verzi, nebojíme se říci, svého ikonického tvaru a kolaboraci na mini kolekci s blogerkou Adelou Mazánkovou. V lednu ji taky čeká prezentace na berlínském veletrhu SEEK.  V kuloárech se taky šeptá o její nominaci na objev roku v anketě Czech Grand Design.

 

Praha je na světové módní mapě.

Mercedes Benz Prague Fashion Week se stal skutečným profi týdnem módy. Zatím bez komerčních showroomů a nákupčích, zato s profi scénou, dramaturgií a skvělým PR nejen doma, ale hlavně v zahraničí. Praha se díky organizátorům MBPFW dostala poprvé na style.com a kolekce českých designérů se ocitly na světových webech v kompaktní podobě.  Tleskáme! Taky se poprvé modely českých designérů začaly po přehlídkách prodávat. Na eshope Local Labels je k dispozici to nejlepší z nových letních kolekcí už teď.

 

Mezinárodní úspěchy

Jména jako Ester Kubisz a Sofya Samareva. Možná nejsou mezi vašimi encyklopedickými znalostmi z lokálních fashion brandů, ale rozhodně stojí za pozornost. Tyto dvě návhářky ovládly střední Evropu. Doslova. Na Fashion Weeku Centrální Evropy v Budapešti zvítězila česká jména na plné čáře. Tomás Kompaník, mladý slovenský grafický designér zase sbíral mezinárodní ceny za svou knihu AHA. Odnesl si světové ocenění Red Hot Design Award z Berlína nebo mezinárodní cenu z Istanbulu. Více o jeho jedinečné knize: https://fashion-map.cz/cs/kniha-o-vysivkach-nuda-alebo

 

Nové redesigny představili čeští návrháři v rámci projektu LOCAL ICONS. Pustili se do oživení klasických modelů tradičních českých továren. Spolupráce Mira Saba a Jitexu přinesla nový cool basic rolák, Pavel Ivančič inovoval košili Vavi a mladý student Filip Jakab dostal příležitost změnit základní triko – teď je k dostání v bílém a černém provedení. Nejen LOCAL ICONS je důkazem, že roste zájem o lokální produkci. 

 

Na Slovensku se udržel specifický formát Fashion LIVE! – prezentace tvorby lokálních designérů, která přináši přehlídky, večírky a diskuze. Již druhý ročník doufáme znamená, že roste stabilní platforma která se časem možná stane profi fashion week. Nejlepším mladým designérem se loni na Slovensku stala Petra Kubíková. Taky se rozjela iniciativa “Vytvořeno na Slovensku”, která mění lidové tradice a původní řemeslnou zručnost na atraktivní současní podobu. Jasný trend propojovat aktuální design a estetiku s tradicemi a lokální výrobou se tak objevuje stejně v Čechách ako na Slovensku.

 

Úspěšné značky “nedesignérů”

Byl to taky rok značek, které založili lidi bez oděvního nebo návrhářského vzdělání. Dva architekty z Prahy začali vyrábět batohy BRAASI, které jsou dnes super populární nejen u nás, ale taky například v Japonsku. Čím dál tím populárnější je česká značka tepláků a jednoduchých úpletových mikin a šatů Appart. Příklady, které dokazují úspěšné spojení estetiky s poctivou lokální produkci.

 

Podobné texty

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...

Zimní Dr. Martens vás v mrazech zahřejí

Dr. Martens s vniřní stélkou v podobě umělého kožichu...