Fresh blood: ZACHY

(text: Katarína Sliacka)

Mladá generace tráví na internetu několik hodin denně. Nejraději mají sociální sítě a videa na YouTube. Obsah, který se k nim dostává, má velký vliv na jejich záliby, mínění o společnosti a nákupní chování. Potřebují mít vzor, který jim ukáže a napoví, co je momentálně cool, jaké produkty si koupit a jaký pár tenisek chtít od rodičů na nejbližší narozeniny. YouTuber Zachy si toto všechno uvědomuje, a proto se svým vrstevníkům snaží zprostředkovat kvalitní obsah s přidanou hodnotou. My jsme velmi rádi, že do toho patří zejména alternativní umění, fotografie a lokální móda. Jak vlastně Zachy začal, kolik hodin denně tráví na internetu, jak vznikla jeho spolupráce s Lukášem Macháčkem a jak podle něho přiblížit lokální módu nejmladší generaci Z?

ZACHY

Věk: 14

Povolání: student, YouTuber

Otázka, na kterou se tě už pravděpodobně zeptalo mnoho lidí, ale nedá mi to. Jak a proč si začal s vlogováním? Co byl první podnět, kdy sis řekl: „Jdu do toho!“?

S vytvářením videí na YouTube jsem začal cca před 3 lety. Ještě před tím, než jsem začal sám, jsem sledoval spousty kanálů. Hrozně mě zajímalo, jaký je celý proces toho, než vznikne video. Jelikož jsem se už před tím dost intenzivně věnoval focení a měl jsem zrcadlovku, napadlo mě to zkusit. Chytlo mě to natolik, že jsem pokračoval a kupodivu to začalo sledovat víc a víc lidí.

Mladá generace tráví na internetu několik hodin denně. Nasvědčuje tomu i dokumentární snímek Děti online, kterého jsi protagonistou. Kolik času trávíš online ty? Nemáš někdy pocit, že už je té digitalizace příliš?

Skvělá otázka. Úpřímně, je to dost i díky tomu, že je to moje práce, ale to mě rozhodně neomlouvá. Může to být cca 6 hodin denně. Snažím se to nepřehánět a nevyužívat, kdy není potřeba.

Máš velké množství fanoušků, díky čemuž získáváš sílu jako influencer. Jakou přidanou hodnotu jim přinášejí právě tvá videa či obsah na Instagramu?

Snažím se ve všem hledat alternativy – alternativní stravování, alternativní móda, alternativní vystupování, alternativní přístup k sociálním sítím, alternativní rozhled, alternativní komunikace. Myslím si, že se to dost prokazuje právě v mém působení na lidi, potažmo moje fanoušky. Proto se mě spoustu lidí často ptá, jak mají vystát hate, jak se mají oblékat a podobně. Baví mě na tom to, že já dám lidem inspiraci a nepřímo je navedu ke změně, kterou třeba vždycky chtěli udělat, ale nedostali se k ní. Příklad: Na Instagram přidám fotku v tričku od návrháře a oni si ho koupí. Je to něco, co je pro ně stylové a chtějí v tomhle novém stylu pokračovat a tak jsou díky tomu sami se sebou více spokojeni.

K velkému počtu fanoušků a odběratelů patří už nějak přirozeně i hejty. Jak se s nimi vyrovnáváš ty? Přece jen, číst o sobě veřejné negativní komentáře určitě není jednoduché…

Nejlepší řešení je ignorace. Upřímně, za ty 3 roky si na to člověk tak zvykne, že to už absolutně nevnímá. Teda aspoň já to tak mám.

V poslední době je vidět tvé propojení s lokální uměleckou a módní scénou, například s návrhářem Lukášem Macháčkem. Jak došlo k této spolupráci?

Jsem rád, že jste si všimli 🙂 Ano, v České republice je spousta talentovaných umělců. Konkrétně propojení s Lukášem vzniklo přes Instagram. Vrámci Fashion Weeku a jako influencer pro Adidas jsem se zúčastnil EQT eventu, po kterém jsme šli s lidma z Adidas na opening jeho showroomu. Mega mě bavil ten celobílej prostor a zrovna jsem měl na IG i bílý feed, takže vznikla fotka a Lukáš mě nejspíš díky ní kontaktoval. A vznikla spolupráce, která je skvělá a jsem za ni moc rád.

Co pro tebe znamená lokální móda a jaký máš vztah k mainstreamovým značkám? Jak to mohou mladí lidé ve tvém věku vybalancovat?

Je to něco, co je pro mě dost důležitý. Je to inspirace, ve které se zrcadlí kreativita tvůrce. Mainstreamové značky jsou pro mě něco, co tady prostě je a vždycky bude a bude převažovat nad lokální módou ať chceme, nebo ne. Vybalancovat to určitě jde, místo 4 triček z konfekce si raději vyberu 1 věc od lokální značky, do které někdo dal srdce, vznikla v České republice, člověk, který ji šil, za ni dostal poctivě zaplaceno, vydrží déle, bude se nosit s láskou a bude ji mít jen hrstka lidí. Je to na každém, jak módu bere, ale myslím si, že je určitě lepší podporovat mladé tvůrce, než obrovské korporace, které nejsou schopné ani zabezpečit svoje zaměstnance.

Co by měla média dělat proto, aby se o lokální módu začalo zajímat víc tvých vrstevníků?

Myslím, že kdyby se média k nějakému takovému tématu vůbec dostala, tak by to neměla prezentovat jako “oblečení pro lidi z velkoměst, kteří si to mohou dovolit”.

Uvidíme se na nejbližším Fashion weeku? Kdo z českých designérů tě baví nejvíc a proč?

Fashion week mám určitě v plánu. Asi nejvíc mě baví Lukáš Macháček. Není to jenom tím, že spolupracujeme. Libí se mi jeho styl – nositelná extravagance, která není okoukaná a budí pozornost. Nedá mi to a musím vyzdvihnout i jednoho slovenského, konkrétně Lukáše Krnáče, jehož přehlídku jsem viděl na minulém Fashion weeku a byl jsem strašně mile překvapen. Práce s materiálem a celé pojetí kolekce mě dostalo.

Co by si chtěl studovat a jaký je tvůj největší profesní sen?

Hmm, nejspíš bych chtěl studovat nějakou uměleckou školu, přesně ale nevím, jaké odvětví.

MOJE NEJ
Nejoblíbenější model tenisek: adidas Stan Smith
Nejsledovanější YouTuber: to je těžké, sleduji hodně kanálů
Nejoblíbenější hudební album: Blonde od Franka Oceana
Největší závislost: přemýšlení
Když nejsem online, nejraději: fotím

KDO Z KOHO
adidas vs. Nike
Mekáč vs. česká kuchyně
černá vs. bílá
Instagram vs. YouTube
seriály vs. počítačové hry

Podobné texty

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...

Zimní Dr. Martens vás v mrazech zahřejí

Dr. Martens s vniřní stélkou v podobě umělého kožichu...