Jak se boostuje lokální móda?

Kde je poptávka, vzniká i “zboží”. Víkendový Boost workshop sliboval přesně to – nasytit poptávku po informacích z fashion byznysu. Setkání začínajících profesionálů kolem módy, studentů, návrhářů, marketérů, nebo jednoduše všech, kteří chtějí nastartovat kariéru a podívat se na vlastní projekt z obchodního hlediska. Je možné za jeden víkend vybudovat něco konkrétního nebo získat potřebné vědomosti?  Byli jsme se podívat a celý workshop jsme zmapovali pro ty, kteří nemohli přijít.

Sestavení účastníků bylo různorodé, studeni magisterského studia z Liberce, návrhářky známějších značek jako Hana Frišonsová, Alex Monhart nebo Sofia Samareva, která spolupracovala na doplňcích pro poslední přehlídku Moniky Drápalové, studenti scholastiky, i módních ateliérů, blogeři, začínající marketéři nebo “jenom” fashion nadšenci. Všichni přišli s očekáváním.

Náš trh se vyvíjí, stejně jako jeho tvůrci, pozorovatelé, nadšenci a zákazníci. Ve Fashion MAP věříme, že se i u nás stane móda skutečnou součástí průmyslu a navážeme na tradice. Proto, abychom se mohli dívat do budoucna s optimismem, ale musí nejdřív vzniknout skupina skutečných profesionálů. Je to dlouhá cesta, ale zdá se nám, že začínáme vidět její obrysy. 

Začalo se “pitch” talkem – minutovým proslovem a představením sebe s cílem prodat se potencionálnímu zákazníkovi.  Pak rozdělení do skupin. Skupina složená z designérů a marketérů měla za úkol se nejen účastnit teoretických přednášek, ale hlavně vytvořit projekt, nebo rozpracovat konkrétní zkušenost z praxe tak, aby mohli výsledek odprezentovat na konci víkendu přes model fungujících čtyřech P. Cenové politiky, distribuce, zákaznického přístupu a určením strategie. Práce v téměř 30 lidech tak najednou dostala jiný rozměr a mnoho původních myšlenek se pod vlivem skupinové diskuze změnilo nebo realizovalo zcela odlišně.

Důležitá část teamové práce byla pro kreativní lidi najít společnou řeč. Bylo třeba trochu spolknout vlastní ego a modelovat vizi a zásadní kroky společně. Už to mohl být zajímavý poznatek pro mnohé. Teorie o fashion byznysu střídala práce v teamech a na druhý den jste si připadali jako mezi bandou dobře známých kamarádů, kteří se znají celé roky. Ráno byla řeč o fashion trend forecastingu, životním cyklu produktu, o typech zákazníků, o tom, jak vzniklo H&M, co všechno mají na starosti nákupčí nebo o nových možnostech materiálů, které jsou lepší k přírodě i k nám. Dynamika workshopu byla našlápnuta.
 

Třetí den se ke skupinám připojili konzultanti – odborníci z praxe. Český byznys jako jediný reprezentovala Klára Pertlová z lokální firmy Kama, která má na starosti finance a podpisy smluv, takže všem skupinám mohla poradit s praktickými věcmi. Holger Brodkorb, který již od roku 1997 vede vlastní firmu se streetwear oblečením ragwear zase mohl radit, jak správně zacílit na trh nebo jakou logiku použít při výběru distribučních míst a kde prodávat. Třetím hostem byla Gabriele Meissner, která učí na anglo-americké univerzitě strategie. Může radit s fashion byznysem někdo, kdo má od módy daleko? Konzultanti byli skvělým tahem. Ukázalo se, že některé postřehy a rady byly hodně zajímavé a skupiny podle jejich rad někdy předělávali samotnou realizaci.

Celý víkend se v prostorách Czech design-u skloňovalo slovo byznys. Jak ho našlápnout, co stojí za námahu, kolik peněz třeba investovat a jakým směrem se orientovat. Škoda ale je, že finální prezentace, které měly být završením celého víkendu, působily trochu rozpačitě. Na prezentaci měl team jenom 5 minut a vysvětlit za tento čas kompletní strategie a záměr projektu se podařilo skutečně jenom těm, kteří mají hodně dobré prezentační dovednosti. Navíc na konci prezentace chyběl dostatečný feedback – konzultanti nebyli, výsledky neslyšeli a nemohli reagovat na to, jak se projekty vyvinuly. Odpověď na otázku zda se teamy naučili uspět před opravdovým headhunterem nebo investorem je tak nejasná. Škoda byla i neúčast více hostů na přednáškách a tak chyběl feedback malé skupiny lidí, kteří skutečně v módě působí, vědí co je reálným cílem a co jenom krásnou powerpointovou prezentací.

Ve Fashion MAP si ale myslíme, že Boost iniciativa měla vlastně úplně jiný smysl. Ukázala velikou snahu a chuť začínajících návrhářů a marketérů po úspěšném zavedení značky, po networkingu a po “pomoci” uspět.
“ Různí lidé mají různá očekávaní. Já jsem se chtěla seznámit s novými lidmi a také získat informace, jak dělat moje věci líp a myslím, že se to splnilo,” říká designérka Hana Frišonsová

Po generaci designérů, kteří si pečlivě hlídali své know how tak zdá se nastupuje generace, která chce bádat, sdílet a pracovat tak trochu společně. Možná zní “v jednotě je síla” jako totální klišé, ale možná se tam skrývá odpověď jak dál s českou módou. Společně.  

Podobné texty

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...

Zimní Dr. Martens vás v mrazech zahřejí

Dr. Martens s vniřní stélkou v podobě umělého kožichu...