Jak vypadá studentský oděvní design mimo Prahu?

Kvalitní základy = kvalitní dům aneb zlínský ateliér

Ateliér se nachází v nové univerzitní budově a studenti zde najdou vše potřebné k jejich tvorbě. To je i jedna z věcí, kterou si pochvalují. „Ateliér je velkým, světlým a proskleným místem. Je možné při práci využívat nejrůznější technologie jako gravírování, laser a další,“ popisuje absolventka Kristina Synek. Většina uměleckých oborů sídlí ve stejné budově, což poskytuje příležitost pro mezioborovou spolupráci. Vzniká tak platforma pro společné projekty jako například Miss Academia nebo Talent Designu, které jsou tvořeny tzv. in house a kromě kreativní části obsahují i tu business marketingovou zapojením studentů Marketingových komunikací. Zde ale dochází ke střetu umělecké stránky s tou propagační, a proto jsou v řadě projektů napjaté vztahy.

Být vidět polovina úspěchu

Kromě prezentace v rámci studentských projektů se mohou studenti ukázat i na soutěžích.  Například Michaela Hriňová a Adam Ptáček prezentovali svůj model Amber Pierrot Coat v rámci mezinárodní soutěže pro mladé designéry Habitus Baltija. Dále se představila Tereza Otahalíková s prací Stuck Forever, Soňa Zajacová spolu se Zlatou Stolaříkovou prezentovaly kolekci NOMADIC a přihlášené zlínské práce uzavírá kolekce Saint Fashion od Agáty Molčanové a Barbory Mrňákové. Ve finále dalšího projektu podporující mladé designéry Sci-fi Safari najdeme teď už jako absolventa opět Adama Ptáčka a Kristinu Synek. I když by se studenti raději prezentovali sólově, oceňují i klasickou formu prezentace celého ateliéru. V letošním roce se představí v rámci Unique Fashion Weeku a bratislavského Fashion Live!

Nejen tvorba, ale i studium

„Na velmi dobré úrovni je výuka Dějin odívání a Dějin vizuální kultury, které někdo vidí jen jako šprtání pojmů, ale jsou pro mě zajímavé díky výkladu vyučujících,“ vysvětluje student Jan Černý. Naopak na oboru chybí více odborných předmětů, které by šly přímo k jádru módy a rozšíření si žádá i výuka v oblasti fashion marketingu.

Zlín a módní svět

Největší nevýhodou, na které se shodují všichni studenti, je právě zmiňovaná lokalita univerzity. Podle nich neexistuje na Moravě žádná kupní síla, naopak bojují s omezenými možnostmi prezentace a složitá je také produkce a logistika věcí na přehlídky. Studentka Michaela Hirňová to ale nevidí až tak černě: „Žijeme ve světě technologií, kdy je možné se prezentovat na webu. Internet je zdroj informací i možností, jen je třeba je správně využít. Dnes už místo výskytu není rozhodující, ztrácí se hranice lokální i zahraniční.  Na druhou stranu je pravda, že přicházíme o nejrůznější akce, kde bychom potkali lidi z praxe, kteří by nám mohli pomoct s otevřením pár dveří.“

 

 

 

 

Budoucnost mladých tvůrců

Co tedy plánují dál? Statistky hovoří jasně, na bakalářské studium se v loňském roce přihlásilo 37 zájemců, ale na magisterský program podalo přihlášku pouze 7 uchazečů. Je tedy magisterský navazující program vnímaný jako zbytečná zastávka před budoucností? Potřebují studenti větší rozlet už po třech letech studia? Na druhou stranu ti, co přihlášku na jeden z oboru podají a jsou přijati, mají poté velmi dobře promyšlené další kroky. Začínající i bývalí studenti se připravují na zahraniční stáže, nebo přímo na práci u velké zahraniční značky. „Lokální scéna podle mě neexistuje a vše je u nás zatím v počátcích. Rozhodně tedy plánuji práci pro zahraniční společnost i mimo módu, jde mi hlavně o design jako takový,“ má jasno absolvent bakalářského studia Adam Ptáček. Najdou se i absolventi jako zmiňovaná Kristina Synek zaměřující se na rozvoj vlastního brandu, kteří by si rádi otevřeli ateliér v našem módním srdci, Praze.

Jedno je jasné, mimopražští absolventi vyráží do světa s jinou „výbavou“, což je samozřejmě dobré pro pestrost fashion prostředí. Urbanistický Zlín určitě ovlivní svoje studenty jinak než umělecká Praha. Bez správných kontaktů, výrazného talentu a ctižádosti by to bylo ale stejně těžké pro každého mladého umělce ať již studuje, nebo pochází odkudkoliv. Je jenom otázkou času, jaký pak bude rozdíl v úspěšnosti absolventů těchto dvou škol v reálném životě. Na tvorbu těch nejlepších studentů se můžete přijít podívat na MBPFW, kde se v soutěži Liběny Rochové představí budoucnost české módy. Alespoň doufáme 😉 

Podobné texty

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...

Zimní Dr. Martens vás v mrazech zahřejí

Dr. Martens s vniřní stélkou v podobě umělého kožichu...