Síla sportovní couture

Ženy chtějí sport!

Oděvní analytici ze společnosti Euromonitor tvrdí, že za integrací sportovních elementů do našeho šatníku může stále zrychlující se tempo oděvní spotřeby. Průzkum této společnosti dokazuje, že průměrná Středoevropanka do týdne za oblečení utratí – v globálních řetězcích i obchodech lokálních autorských značek – v přepočtou 4 000 korun za zhruba 6 kusů oděvu. Vzhledem k jejímu životnímu stylu jsou její nároky zcela jasné. Výrobci a návrháři jsou tímto trendem postupně tlačeni k návrhům, které v sobě stále více spojují pohodlí a praktické využití. Syntézu volnočasového oblečení a elementárně sportovní uniformy totiž podle daného průzkumu vyznává každá třetí oslovená žena.

V reálu to tedy znamená, že globální šatník se skutečně mění – radikálním způsobem. Zavrhujeme staré struktury a osvojujeme si nové materiály, střihy a koncepce. V těchto podmínkách se tak rodí onen oslavovaný fenomén zvaný „activewear“, tedy způsob oblékání, v němž slučujeme více oděvních funkcí najednou.  Síla sportovní módy společností už jednou prostoupila, bylo to v průběhu devadesátých let. Do té doby se však hlavním oděvním žánrem nestala. Jako předmět zkoumání volnočasového oblékání ji nastavil až devadesátkový boom takzvané fotbalové módy, kdy heroické předobrazy vytrvalých hráčů z klubů jako Juventus Turín ovlivňovaly oděvní preference v uvolněném evropském prostředí.

Nejeden návrhář tehdy představil kolekci inspirovanou fotbalovým dresem. Jenže tehdy jsme sport oblékali s přesvědčením, že v něm budeme vypadat dobře. Byl to trend a vlastně dost kýčovitý manýr. Stejně jako o pár let později, kdy se zas na mola prokousala forma basketbalových uniforem coby artikulace hip-hopové stylu. Avšak i tehdy ženy po celém světě oblékaly síťované dresy jen pro to, aby vypadaly jako Victoria Beckham. Jaký vzor ale dnes ženy, vyznávající activewear, následují? Studie žádný konkrétní nevystopovaly – to znamená, že poprvé v historii je trend sportovní módy oblíben ne pro svou estetiku, ale především pro svůj charakter. Nejedná se tak už o výstřední tendenci jako spíš o zažitou rutinu.

Kup si legíny, ne?

Jeden z nejpopulárnějších oděvních kousků současnosti tyto analýzy zcela potvrzuje. Legíny! Ty totiž nahradily vše, co s nimi nahradit šlo. Vyřadily z provozu džíny, elegantní slimky a navíc se staly součástí sportovního života každé ženy. Na trhu dnes legíny vedou na plné čáře. Podle dosavadních pololetních výsledků se odhaduje, že jejich popularita stále stoupá oproti „umírajícím“ džínům. A stejně jsou na tom tenisky. Podléháme sympatiím, jež v nás vyvolávají ortopedické a s ohledem na životní prostředí produkované sandále Birkenstock či dnes již klasickým New Balanckám. Běžecké tenisky se bez údivu přihlížejících dostaly do stylingu haute couture přehlídek módních domů Dior a Chanel a v naprosté nadvládě mají pravidla pouličního stylu.

Ale i tak široké pole vlivu má své hranice. Stejně jako zprvu průlomový denim, ani activewear nefunguje ve filosofii každé oděvní značky nebo výrobce. Jen zde je tak možné nahmatat limity nového fenoménu. Rozsah společenských preferencí tedy determinuje activewear obecně jako oblečení především mladých, jenže na rozdíl od průměrných žen, ona mladá skupina má ve zvyku ještě náruživější oděvní konzumaci. Čísla Euromonitoru ukazují, že taková konzumace actviwearu může být v mnoha ohledech vlastně dost škodlivá. Oproti bavlně a klasickým úpletům jsou totiž sportovní syntetické materiály hůř recyklovatelné. Nylon, jeden z nejpoužívanějších activewear materiálu, se ve volné přírodě rozkládá 10 až 20 let. Jak si tedy užívat přednosti tohoto stylu a šetřit životní prostředí?

Eko actviwear

Odpověď na otázku hledají vědci z textilních laboratoří po celém světě. Po boomu activewearu totiž najednou přišla otázka jak jej udělat eco-friendly. Naštěstí v zámoří existuje řada nových osvícených značek, které se na výrobu ekologicky šetrných produktů sportovní couture zaměřili. Na závěr analýzy této sportovní syntetiky se tak podívejte, které top 3 značky je dobré sledovat, když si chcete koupit legíny bez výčitek!

 ALTERNATIVEapparel

Tahle super stylová americká značka produkuje takzvané sweatpants z udržitelných zdrojů alpaky, které pěstují na farmách v Peru. Používají netoxické barvy a navíc přizpůsobují technologii výroby energetickým standardům.

www.alternativeapparel.com

Athleta

Další stylová ikona, značka Athleta sice patří do jinak neohleduplného koncernu značky GAP (která byla částečně zodpovědná za nechvalný kolaps v Bangladéši), ale naproti tomu v Athletě každoročně snižují procento emisí o 20% a vybrané produkty vyrábějí z recyklované bavlny.

www.athleta.com

YOGIIZA

YOGIIZA se zas zaručuje bavlnou z geneticky neupravovaných zdrojů s patentem šetrného opracování. Všechny produkty jsou navíc vyráběy pod dohledem světové organizace BICEP v Peru.

www.yogiiza.com

Podobné texty

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...

Zimní Dr. Martens vás v mrazech zahřejí

Dr. Martens s vniřní stélkou v podobě umělého kožichu...