Měsíčně na webu NJAL deset milionů views

Od ekonomiky a financí k módě

Vše začalo ve Stefanově rodné Itálii, kde se setkal s problémy rodinných manufaktur, které neměly své nástupce a odběratele a nemohly tak dále fungovat. Stefan a jeho tým přišli se skvělým nápadem a vytvořili akci, na které se sešlo 100 manufaktur spolu se stem designérů, aby spolu začali spolupracovat. „Byl to opravdu skvělý zážitek. Tolik kreativity na jednom místě jsem ještě nezažil,“ popisoval nadšeně Stefan.

Přitom sám Stefan má vystudovanou ekonomickou školu a působil řadu let v oboru financí, kde měl mimo jiné na starost investice, a když viděl do jak silných a rozjetých brandů se investují peníze určené pro nastupující generaci designérů, rozhodl se s tím něco udělat. V roce 2008 tak vznikla první verze webových stránek NJAL.

Začátky ale nebyly vůbec jednoduché. „První den jsme prodali 3 věci a pak dalších 12 dní žádnou a nakonec se nám dvě věci vrátily zpět. To období bylo jako na horské dráze,“ vysvětloval Stefan. Velký boom NJAL zažil v roce 2009, když stylista Lady Gaga hledal oděvy do jejího videoklipu a vybral si je právě na webu Not Just a Label, což velmi dobře zafungovalo na veřejnost a potenciální zákazníky.

Pravidla a výběr designérů

V NJALu platí hlavní pravidlo, že neexistují žádné politické hranice a omezení. Je jedno, odkud pocházíte, jaký ve vaší zemi panuje politický systém či jaká je aktuální politická situace. Platforma dává v současnosti prostor například i ukrajinským autorům, kteří jsou dokonce podle Stefana ti nejkreativnější v Evropě a největší poptávka je právě po jejich designu.

Jste talentovaný návrhář a rád byste se prezentoval na Not Just a Label? Žádným problém. Tím nejdůležitějším kritériem výběru je kreativita a jedinečnost vaší práce.

První obavy návrhářů

Pokud se designér rozhodne prezentovat svou kolekci online a poskytnout ji online k prodeji, může mít řadu váhavých otázek a negativních myšlenek. Jak mám co nejvíce prodávat svou tvorbu? Když budu online, lidé mě začnou veřejně hodnotit. Zvládnu to? Co když vystavím svou kolekci na webu? Na otázku, co když někdo okopíruje autorův design, odpovídá Stefan jasně: „Pokud se někdo inspiruje designérovou tvorbou, pak je to jen dobře. Návrhář je tak dobrý, že ho někdo kopíruje a tak rychlý, že s nápady přišel první.“

Kromě prezentace na NJAL by neměl designér zapomínat na sociální sítě, které jsou důležitým a relativně levným marketingovým nástrojem. Zásadní je mít kvalitní obsah, vyprávět příběhy a příliš nevnucovat své produkty online publiku.

Silnou konkurenční výhodu mají mladí lidé. Sám Stefan přiznal, že teď už by mnohem více zvažoval podnikání, ale mladí lidé mají potřebnou dávku naivity, svobody a pokud jsou dost kreativní, mohou dokázat velké věci. Na druhou stranu není podle něj potřeba vytvářet celé kolekce. Prosazuje model tvorby jednotlivých kusů oděvů, následné nahrání na web NJAL a samotný prodej. 

Budoucnost nejen luxusního segmentu

Stefan hovořil i o tom, že momentálně zažíváme období změn. Svět se digitalizuje, roste význam online světa, online prodeje a samozřejmě roste síla sociálních sítí. Jedním z nastupujících trendů je „Slow Fashion Movement“, který není sezónním trendem, ale pomalu a dlouhodobě nabírá na síle. V dnešním módním průmyslu převažuje hlavně masová produkce, kdy se oblečení dostane od návrhu designu, následné výroby až k samotnému prodeji za pár týdnů. Za dalších pár týdnu najdeme v obchodech další a další nové kolekce. Můžeme tak koupit nepřeberné množství věcí, ale to, co tím nejvíce trpí, je životní prostředí. Vyčerpávají se fosilní paliva, dochází k vysychání přírodních vod způsobené zavlažováním bavlněných plodin a obecně se znečišťují vodní zdroje kvůli barvení textilu. Sustainable fashion je budoucnost módy a už by to pro nás neměla být jen možnost volby, ale osobní závazek.

Další z vizí do budoucna je taková „open era“, ve které by se designéři a všichni lidé pohybující se v tomto prostředí neměli bát vzájemné pomoci a spolupráce, která by mohla přinést znatelně lepší výsledky než individuální práce. I když řada lidí je k této praxi ještě skeptická a bojí se zneužití jejich práce, v mapě věříme, že jde vše tou správnou cestou kupředu. Jedním z důkazů spolupráce napříč českým módním průmyslem je i projekt Local Icons, který podporuje a spojuje lokální výrobu a současný design.

Co se luxusního segmentu týče, ten podle Stefana získává zcela nový rozměr. To, že si můžete koupit kabelku Chanel, od které se vyrobí tisíce kusů, už neznamená nic výjimečného. Opravdu speciální a značkou luxusu je vlastnit designérský výrobek z limitované edice.

A budoucnost Not Just a Label? Rozhodně ne malá. Chystá se otevření kamenného obchodu, ale plány jsou tak velké a náklady tak vysoké, že to bez investorů nepůjde. Proto Stefanovi a jeho celému týmu držíme palce, ať to vyjde a je to velkolepé tak jak si přejí. A vy se můžete těšit na exkluzivní rozhovor se Stefanem!

 

Podobné texty

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...

Zimní Dr. Martens vás v mrazech zahřejí

Dr. Martens s vniřní stélkou v podobě umělého kožichu...