Mezi konfekcí a autorskou tvorbou – Pietro Filipi

Pietro Filipi se rozhodlo prezentovat jako značka, která nabízí uplatnění a dostatečný kreativní prostor absolventům vysokých škol i těm, kteří už tvoří pod vlastní značkou. Lay Sedláková, Vladimír Staněk, Margarida Machado, Anna Tušková nebo Ivana Mentlová jsou zkušenými tvůrci autorských kolekcí. Byli jsme proto zvědaví, zda se to na kolekcích projeví, a jak bude celá show koncipována. Byli jsme příjemně překvapeni.

Je jasné, že na kolekce konfekčních značek se kladou jiné nároky, než na malosériové kolekce, které jsou primárně vyjádřením autora. Jak tyto rozdíly vnímají sami návrháři? Pro Lay Sedlákovou je to určitá výzva. „Musím přemýšlet, pro koho vlastně ty věci jsou, pro jaké cílové skupiny. Musím pracovat tak, aby všechno mělo jednotný ráz. Tak aby bylo jasné, že je to stále Pietro Filipi, ale přitom zachovat svůj styl.“

Vladimír Staněk už pro Pietro Filipi vytvořil šest kolekcí a zdá se, že výzva je to stále i pro něj. “Baví mě, že se nebojíme být trošku progresivní, nejsme usedlí, aby oblečení mohli nosit mladí, ale zároveň i starší generace. Pietro odvahu má, trochu je tlačím do experimentů. S progresivitou to samozřejmě nemůže jít do nekonečna, ale jsem rád, že se mi podařilo prosadit camel, zrzavou barvu a přírodní tóny, dvouřadé zapínání kabátů a jiné celosvětové trendy.“

Ivana Mentlová navrhuje limitovanou kolekci Silverline. „Je to kolekce velmi luxusní, z drahých materiálů, a tak v práci není zase takový rozdíl, je to velmi podobné práci na vlastní kolekci. I když přemýšlím, jestli to je prodejné a tvořím to pro klienty Pietro Filipi, mám volnou ruku. Toto už je třetí sezona a nejsem nijak limitovaná, koncept jsem si vytvořila sama.“

Margarida Machado má naopak srovnání se spoluprácí se zahraničními značkami. „Značka, pro kterou jsem dříve pracovala, byla spíše zaměřena na Haute Couture, Petro Filipi je více casual. Ale zároveň je to úžasné, protože v Petro Filipi si můžeme dovolit dělat věci velmi luxusní. Ačkoli jsou produkovány ve větších objemech a nejsou to jen jednotlivé unikátní kusy, Pietro Filipi patří mezi běžné světové ready to wear značky. Málokdy se vám stane, že někde potkáte člověka ve stejných šatech. Není to nic laciného a masového.“

Každý návrhář má prostor pro vyjádření svého stylu. Bylo velmi příjemné sledovat modely, hledat v nich a nacházet drobné stopy, rukopis autora. Ačkoli přehlídka byla pojata jako kompletní prezentace, dlouhé vesty připomněly modely značky Chatty, svetříky pod sakem nedokázaly zapřít společného autora se značkou Stinak, lakovaná sukně a detaily kabátu, nebo nadimenzované tvary jednoznačně vycházely z kreativního vnímání Lay Sedlákové. Ačkoli některé modely bychom charakterizovali jako spíše nelichotivé a u jiných jsme si nebyli jisti, zda budou stejně slušivé i ve větších velikostech, Pietro Filipi odprezentovalo kolekci která je použitelným kompromisem mezi konfekcí a autorskou tvorbou. 

Podobné texty

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...

Zimní Dr. Martens vás v mrazech zahřejí

Dr. Martens s vniřní stélkou v podobě umělého kožichu...