Móda je krásná uvnitř #24 Upcycling

Jak jsme zmiňovali již minulou sezónu, Berlín se stal městem udržitelné módy a kromě toho, že se během fashion weeku  v hlavním stanu prezentují sustainable a ethical brands, probíhají tu i dva velmi zásadní veletrhy udržitelné módy – Ethical Fashion Show a Green Showroom. Tuto sezónu byl náš program obohacen o další zážitek – upcycling tour. 
Upcycling je vylepšená recyklace. V recyklaci využíváte odpadní materiál k výrobě produktu stejné kvality. V módě se ale většinou setkáváme s tzv. downcyklací. Z odpadu vzniká produkt nižší kvality, než měl původní produkt. Třeba v domácnosti rozstříhéte staré tričko na hadry. Tím ho downcyklujete. Váš nový produkt – hadr – má menší hodnotu, než měl původní produkt – tričko. I tak je to bohulibá činnost, protože nekupujete hadry v obchodě a nezvyšujete tak poptávku po novém textilu a navíc oddalujete dobu, kdy se tričko dostane na skládku. 
I v průmyslu většinou dochází k downcyklaci. Textilní odpad, který dál nemůže sloužit svému původnímu účelu, je často rozcupován a zpracován do izolací potrubí (jistě znáte šedou netkatou hmotu, která se omotává kolem trubek). Recyklace textilu je komplexní a náročná především proto, že se dnes materiály mixují a každý materiál se recykluje jinou technologií. Například bavlna se recykluje tak, že se strojově vytrhávají jednotlivá vlákna. Tím se ale vlákna zkracují a poškozují a nově upředené nitě nedosahují původní kvality. Ani současné syntetické materiály, které se ‚roztaví‘ a následně opět zvlákní, se nedají recyklovat ve stejné kvalitě do nekonečna. Při každém novém zvlákňování klesá kvalita nových vláken nehledě na spotřebu chemikálií a energie při tomto procesu. A pokud máte v látce mix bavlny a například polyesteru, je recyklace značně ztížena. 
Proto je tu upcycling (omluvte zmatek v česko-anglických výrazech). Jedná se o vytváření produktu vyšší hodnoty, než měl původní produkt nebo materiál. I upcycling má svou metologii a kategorie a v Berlíně má svou nemalou základnu a skupinu nadšených fanoušků. 
Upcyklovat se může buď post-production waste (odpad, který vzniká v produkci textilu nebo oděvu). Jedná se o metráž, která neprošla kontrolou kvality kvůli barvám nebo dorbným chybám v tisku. Textilky věnují tuto metráž designérům, kteří využijí drobné vady jako přednost materiálu, nebo je zamaskují. Na tomto principu vyrábí dámské i pánské košile například značka aluc. Zakladatelé této značky dokonce otevřeli celý hub upcyclingu v Berlíně – Upcycling store. V Upcycling Storu najdete i spoustu dalších značek, které pracují i s post-consumer waste – odpadem vzniklým po upotřebení oděvu nebo předmětu zákazníkem. Jinak se to dá vysvětlit jako obyčejné přešívání věcí a to má minulá generace České Republiky, Slovenska i Východního Německa živě v paměti. Snad proto se tento trend tak živě probudil právě v Berlíně a možná i u nás najde brzy své fanoušky a profesionály. Z přešívání mohou vzniknout velmi originální a elegantní oděvy. Nejsou ‚home-made‘, jsou sofistikované a technologicky propracované. Příkladem je kolekce značky Globe Hope. Na jejich stránkách je vidět, že existuje oblečení, které má opravdový příběh a ne jen marketingovou strategii. K výrobě jejich kolekce je využíván ‚dead stock‘ – oblečení nebo například padáky, které nemají upotřebení. Vídeňská značka Milch zase přešívá staré pánské kalhoty na elegantní dámské šaty nebo pánské čepice. Nedávno se pustila i do košil. Vrcholem sofistiky jak stylové, tak technologické, je práce značky SchmidtTakahashi, v jejímž studiu byla na stáži i česká návrhářka Kristýna Javůrková. SchmidtTakahashi vede digitální databázi všech oděvů, které přetvořili na jiné. Kolekce jsou barevně sladěné a ucelené. Každý upcyklovaný oděv je opatřený QR kódem. Po jeho nascanování se můžete dozvědět, kdo původní oblečení věnoval, jak původně vypadalo a co ještě z něj bylo vyrobeno. Je to takový rodokmen vašeho nového kabátu, šatů, nebo čepice – vidíte jejich rodiče i sourozence, kteří vznikli ze stejných rodičů. Pokud jste oblečení věnovali, můžete se naopak dozvědět, co z něj bylo vytvořeno.
Upcycling Store sestavil celou mapu upcycling stores a brands v Berlíně a my jsme během naší návštěvy prošli s průvodcem a několik z nich. V Upcycling Store najdete jak zmíněnou mapu a průvodce, tak i informace jak pro fanoušky i profesionály, kteří chtějí upcyklovat. Pokud jste se tedy rozhodli profesionálně se věnovat přešívání oblečení nebo využívání textilního odpadu ke tvoření hodnot, Upcycling Store je ‚the place to visit‘. 
 
 
 

Podobné texty

Jonathan Anderson: jméno, které stojí za novou érou Loewe

Jonathan Anderson je muž kontrastů – tichý introvert, jehož...

Ukrajinská značka KSENIASCHNAIDER: Provokuje a boří hranice mezi realitou a digitálním světem

Think Inside the Box. Motto nejnovější kolekce ukrajinské značky KSENIASCHNAIDER...

Vlna nového začátku. Ve Zlíně se chystá další ročník Fashion Eventu Dotek.

Již potřinácté ovládne Zlín módní akce Fashion Event Dotek....

NEJIKONIČTĚJŠÍ POZVÁNKY NA MÓDNÍ PŘEHLÍDKY

Když jsme poprvé viděli Harryho Pottera, jak dostává obálku...