Móda je krásná uvnitř #24 Upcycling

Jak jsme zmiňovali již minulou sezónu, Berlín se stal městem udržitelné módy a kromě toho, že se během fashion weeku  v hlavním stanu prezentují sustainable a ethical brands, probíhají tu i dva velmi zásadní veletrhy udržitelné módy – Ethical Fashion Show a Green Showroom. Tuto sezónu byl náš program obohacen o další zážitek – upcycling tour. 
Upcycling je vylepšená recyklace. V recyklaci využíváte odpadní materiál k výrobě produktu stejné kvality. V módě se ale většinou setkáváme s tzv. downcyklací. Z odpadu vzniká produkt nižší kvality, než měl původní produkt. Třeba v domácnosti rozstříhéte staré tričko na hadry. Tím ho downcyklujete. Váš nový produkt – hadr – má menší hodnotu, než měl původní produkt – tričko. I tak je to bohulibá činnost, protože nekupujete hadry v obchodě a nezvyšujete tak poptávku po novém textilu a navíc oddalujete dobu, kdy se tričko dostane na skládku. 
I v průmyslu většinou dochází k downcyklaci. Textilní odpad, který dál nemůže sloužit svému původnímu účelu, je často rozcupován a zpracován do izolací potrubí (jistě znáte šedou netkatou hmotu, která se omotává kolem trubek). Recyklace textilu je komplexní a náročná především proto, že se dnes materiály mixují a každý materiál se recykluje jinou technologií. Například bavlna se recykluje tak, že se strojově vytrhávají jednotlivá vlákna. Tím se ale vlákna zkracují a poškozují a nově upředené nitě nedosahují původní kvality. Ani současné syntetické materiály, které se ‚roztaví‘ a následně opět zvlákní, se nedají recyklovat ve stejné kvalitě do nekonečna. Při každém novém zvlákňování klesá kvalita nových vláken nehledě na spotřebu chemikálií a energie při tomto procesu. A pokud máte v látce mix bavlny a například polyesteru, je recyklace značně ztížena. 
Proto je tu upcycling (omluvte zmatek v česko-anglických výrazech). Jedná se o vytváření produktu vyšší hodnoty, než měl původní produkt nebo materiál. I upcycling má svou metologii a kategorie a v Berlíně má svou nemalou základnu a skupinu nadšených fanoušků. 
Upcyklovat se může buď post-production waste (odpad, který vzniká v produkci textilu nebo oděvu). Jedná se o metráž, která neprošla kontrolou kvality kvůli barvám nebo dorbným chybám v tisku. Textilky věnují tuto metráž designérům, kteří využijí drobné vady jako přednost materiálu, nebo je zamaskují. Na tomto principu vyrábí dámské i pánské košile například značka aluc. Zakladatelé této značky dokonce otevřeli celý hub upcyclingu v Berlíně – Upcycling store. V Upcycling Storu najdete i spoustu dalších značek, které pracují i s post-consumer waste – odpadem vzniklým po upotřebení oděvu nebo předmětu zákazníkem. Jinak se to dá vysvětlit jako obyčejné přešívání věcí a to má minulá generace České Republiky, Slovenska i Východního Německa živě v paměti. Snad proto se tento trend tak živě probudil právě v Berlíně a možná i u nás najde brzy své fanoušky a profesionály. Z přešívání mohou vzniknout velmi originální a elegantní oděvy. Nejsou ‚home-made‘, jsou sofistikované a technologicky propracované. Příkladem je kolekce značky Globe Hope. Na jejich stránkách je vidět, že existuje oblečení, které má opravdový příběh a ne jen marketingovou strategii. K výrobě jejich kolekce je využíván ‚dead stock‘ – oblečení nebo například padáky, které nemají upotřebení. Vídeňská značka Milch zase přešívá staré pánské kalhoty na elegantní dámské šaty nebo pánské čepice. Nedávno se pustila i do košil. Vrcholem sofistiky jak stylové, tak technologické, je práce značky SchmidtTakahashi, v jejímž studiu byla na stáži i česká návrhářka Kristýna Javůrková. SchmidtTakahashi vede digitální databázi všech oděvů, které přetvořili na jiné. Kolekce jsou barevně sladěné a ucelené. Každý upcyklovaný oděv je opatřený QR kódem. Po jeho nascanování se můžete dozvědět, kdo původní oblečení věnoval, jak původně vypadalo a co ještě z něj bylo vyrobeno. Je to takový rodokmen vašeho nového kabátu, šatů, nebo čepice – vidíte jejich rodiče i sourozence, kteří vznikli ze stejných rodičů. Pokud jste oblečení věnovali, můžete se naopak dozvědět, co z něj bylo vytvořeno.
Upcycling Store sestavil celou mapu upcycling stores a brands v Berlíně a my jsme během naší návštěvy prošli s průvodcem a několik z nich. V Upcycling Store najdete jak zmíněnou mapu a průvodce, tak i informace jak pro fanoušky i profesionály, kteří chtějí upcyklovat. Pokud jste se tedy rozhodli profesionálně se věnovat přešívání oblečení nebo využívání textilního odpadu ke tvoření hodnot, Upcycling Store je ‚the place to visit‘. 
 
 
 

Podobné texty

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...

Zimní Dr. Martens vás v mrazech zahřejí

Dr. Martens s vniřní stélkou v podobě umělého kožichu...