Móda je krásná uvnitř #26 KAMA – Nechceme zaplavit trh

Pokud sledujete páteční story o Módě krásné uvnitř, jste dobře obeznámeni s principy etické výroby a environmentálního dopadu módního průmyslu. Pokud si berete tuto problematiku k srdci, přemýšlíte, kde se obléknout v rámci těchto zásad a máte pocit, že v Čechách je to složité. Pokud máte rádi norský žakár, máme pro vás dobrou zprávu. Přímo v Praze na Suhdole sídlí firma KAMA, jenž je jedna z nejudržitelnějších firem, kterou jsem kdy viděla.

Je to nejen dojemný příběh rodiného podniku, který si dokonce v této kategorii vysloužil v loňském roce ocenění, je to business s hodnotami a kvalitami, které jsou dnes vzácné.

Rodina Pertlova má jasnou vizi o svém podnikání: ‚Neděláme business pro to, abychom nafukovali naše marže a hrabali peníze. Na dvou matracích spát nebudu, že.‘ žertuje paní Mahulena. ‚Nechceme zaplavit trhy, neděláme kompromisy na kvalitě, všechny materiály nakupujeme od evropských zpracovatelů a výroba vždy zůstane v Čechách. Denně nám chodí emaily s nabídkami od dodavatelů z Indie, Bangladéše nebo Číny, že pro nás chtějí vyrábět a nabízí velmi nízké ceny. My jsme ale v posledních letech vybudovali vlastní produkci v Praze na Suhdole, kde zajišťujeme perfektní kvalitu našich produktů a reaktivitu na poptávku našich zákazníků. Produkci do Asie nikdy nepřesuneme. Made in Czech Republic je naše eso v rukávu.‘

A tato strategie nese ovoce. V profesním světě obchodní sítě a butiky nakupují zboží na základě ‚vzorků‘. Ty jsou často vyrobeny jinde, než samotná produkce a tak se i jejich kvalita výrazně liší. Ne tak u KAMY. Jejich ‚vzorky‘, které každoročně reprezentují kolekci jejich firmy na veletrhu v Mnichově, jsou vyrobené v tom samém procesu a na těch samých strojích, jako následná produkce. ‚Naši klienti se nás vždy ptali – a bude doručené zboží vypadat stejně, jako tyto vzorky? Nejsou na to už vůbec zvyklí a kvalita našich dodávek je vždy mile překvapí. Pokud vyrábíte vaše zboží v Asii, kvalita vzorků a samotné výroby je neporovnatelná. Jeden náš klient dokonce říkal, že objednali svetry od značky vyrábějící v Asii. Vzorkové zboží na veletrhu vypadalo krásně a kvalitně, když jim však objednávka byla doručena, po kontrole zboží krabici zavřeli a poslali zpátky.‘

Konvenční značky šetří všude – používají na produkci méně kvalitní příze, objednávky jsou zpracováváné ve špatně vybavených dílnách nekvalifikovanými nebo přepracovanými dělníky. To vše se odrazí na výsledku. KAMA je ovšem značka podléhající české legislativě – zajišťuje tak spravedlivé odměny, několikrát ročně revizi techniky a dokonce firemního lékaře. Prostředí v KAMĚ je čisté, prosvětlené a klimatizované. Švadlenky se usmívají a rodina Pertlova mezi nimi proplouvá a se stejným zanícením a jiskrou v oku jako před třiceti lety se stará od chod svého pokladu mezi českými oděvními firmami. Díky své houževnatosti a kuráži přežili revoluci a otevření trhů. Dnes v Čechách tvoří přes padesát pracovních míst a zaměstnávají dokonce neslyšící. Čepice, svetry, čelenky, kukly a polštáře se značkou KAMA se v Čechách prodávají například ve Sportissimu a Hudy Sportu a asi v 60ti nezávislých obchodech se sportovním zbožím. Najdete je také v Rusku (jak říká paní Mahulena: jme závilsí na zimě) a dokonce ve vyhlášené síti vybavení pro horaly Au Vieux Camper, jejichž prodejny jsou rozeseté po celé Francii, Paříž nevyjímaje.
Tam to ale nekončí. Výjimečná kvalita firmy KAMA je podložená i certifikovanými a patentovanými materiály, které KAMA zpracovává. Pokud hledáte kvalitu, vězte, že KAMA používá příze z Merino vlny (ovce původem z Nového Zélandu a Austrálie, nikde jinde toto výjimečně kvalitní vlákno k sehnání není) zpracovávané Švýcarskou firmou. Pokud to produkt vyžaduje, je někdy Merino vlna míšena s akrylem. Pokud hledáte značku šetrnou k životnímu prostředí, KAMA opět skóruje. Švýcarské příze používané v jejich produkci se těší certifikátu BLUESIGN. Ten zaručuje zero toxic a kompletní minimalizaci dopadu na životní prostředí. Pokud vás trápí práva zvířat, KAMA sice používá Merino vlnu, která je z ovcí stříhána, ale kožešinu nebo kůži u nich nikdy nenajdete. Pokud hldáte funkčnost, KAMA patří do rodiny WIND STOPPER. Díky podšívkám z tohoto patentovaného materiálu vám svetr zaručeně neprofoukne. Super funkční, super chic (a super christmas).
A design je to, co je pro nás na Fashion Map zásadní aspekt každé značky. Paní Mahulena byla art directorka KAMY po dlouhá léta, dnes jí se sněhovými vločkami, soby a ledními medvědy pomáhá syn Adam. V kolekci si můžete sestavit total look – třeba svetr, čepici a palčáky ve stejným vzorem. Dokonce si k tomu můžete pořídit i polštář a oblíknout ve stejném vzoru i přítelkyni nebo přítele. Odststřižky filcu, který najdete v podšívkách čepic nebo jako svrchní materiál dopňků, dál putují z KAMY do školek a chráněných dílen, kde z něj vznikají filcová zvířátka. Je to prostě dojemný příběh firmy vedené srdcem.
O KAMĚ, jejich hodnovách a procesech bychom mohli napsat ságu. Sponzorují sportovce z různých koutů světa, dostává se jim ocenění, aktuálně se zapojují do mezinárodní kampaně Fashion Revolution. Máte-li zájem poznat celý příběh a výčet jejich úspěchů a spoluprací, můžete je i s jejich kolekcí objevit na www.kama.cz.

Podobné texty

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...

Zimní Dr. Martens vás v mrazech zahřejí

Dr. Martens s vniřní stélkou v podobě umělého kožichu...
Předchozí článek
Další článek