Přehlídka pod taktovkou Skin on the market: nejen móda, ale také hudba, umění a tanec

Víkendový event s názvem Betaverze potvrdil, že se v Česku, ač malými krůčky, posouváme kupředu – to hned v několika směrech. Iniciativa pro podporu českých designérů Skin on the market, která akci pořádala, využila koncept, který dobře funguje: propojila módní přehlídku s hudbou a tancem.

Málokdy se stane, že pojmenování vystihuje pravou podstatu daného projektu. V tomto případě ideom v doslovném překladu “s kůží na trh” potvrzuje, že dostává svému názvu. Přijít u nás s doposud neobvyklým způsobem prezentace totiž není tak jednoduché a vyžaduje dávku odvahy a odhodlání, která tvůrcům stojícím za touto iniciativou rozhodně nechyběla.

A v čem ona podstata vlastně tkví? Pro začínající umělce je těžké a často i finančně nevýhodné prezentovat sebe a svou tvorbu. Projekt Skin on the market, který založila mladá česká návrhářka Tereza Váchová, chce umělcům pomoci, a to skrze eventy, přehlídky a workshopy. To jsou události, které potřebují vhodný prostor. A tak vznikl kreativní hub Sláva! v paláci Hrzánů z Harasova na Celetné ulici v Praze, který splňuje všechny výše zmíněné parametry. A jak na otvíračce v rámci Betaverze předeslal, pro tento účel nemohlo být zvoleno lépe.

Ballroom kultura plná různorodosti

Páteční večer patřil hlavně módní přehlídce, která byla inspirovaná ballroomovou kulturou vyznačující se výstředním stylingem, tanečním stylem vogue a reprezentací genderových menšin. Režie se ujala Denisa Červená za hudebního doprovodu DJ Kewu. Ballroom kulturu spojenou s módní přehlídkou jsme mohli v minulosti vidět třeba u Jana Smejkala na letošním pražském Fashion weeku. O celé show jsme reflektovali v tomto článku.

Ale zpět do Slávy! Přehlídce se nedala upřít její rozmanitost. Opakovaly se prvky zaměřené na přírodní materiály a udržitelnost, prezentovány byly ale také například modely vyrobené ze silikonu. Program byl rozdělen do dvou bloků, které spojovala hudba, tanec, ale také výběr modelů a modelek, který se vymykal klasickým stereotypům, jenž na catwalku v Čechách, ale i ve světě, stále ještě dominují.

Značka Vanami. Foto: Vojtěch Plhák

Folklór, drzá vysoká krejčovina a variabilita

První blok odstartoval červený model od slovenské návrhářky Doroti Vojtkové, která studovala ve Florencii, odkud si odvezla důraz na tradice a řemeslné umění, které se odráží v její tvorbě. Slovenský folklór tak kromě výrazného úvodního modelu otiskla také do béžového setu a zlatavého overalu, jenž strhával velkou míru pozornosti.

Své modely ukázala také samotná zakladatelka iniciativy Skin on the market, návrhářka Tereza Váchová. Ta svou tvorbu popisuje jako “drzou vysokou krejčovinu”. Pro její modely je klíčová individualita a prvky street wearu. Červená se objevila také v jejím modelu ve formě vlněného kožíšku se stojáčkem a velkými kapsami.

Blok do třetice uzavřela designérka Klára Kozderková se svou značkou Vanami. Název je odvozen od  sousloví “variabilní na míru”. Pro Kláru je zásadní variabilita a spojení s cílovým zákazníkem, kterého se snaží do kreativního procesu tvorby zapojovat. Její model prošívané bundy s kalhotami z viskózy pro svůj minimalismus umožnil jednoduchou představu možné kombinovatelnosti.

Model návrhářky Doroti Vojtkové. Foto: Vojtěch Plhák

Zero waste, práce s vlnou a barevná nekonvenčnost

Druhý blok po krátké přestávce představil značku Catch, za kterou stojí Kateřina Svoboda. Návrhářku si můžeme pamatovat třeba z letošního fashion eventu We’re Next. Kateřina studovala střední školu v Třeboni a místo jejího studia se odráží i v představené kolekci – pracuje v ní s motivem rybníků a rybářů. Její udržitelná kolekce obsahuje nevyužité rybářské sítě, které komponuje do jednotlivých modelů. Kolekce má zároveň také společenský aspekt: skrze potisky na košilích designérka upozorňuje na nešetrný chov kaprů v jihočeských rybnících.

Značka Catch. Foto: Vojtěch Plhák

Jak se ukázalo, vlna je stále nepostradatelným materiálem, se kterým lze kreativně pracovat. O tom svědčí i tvorba návrhářky Karin Elízové, která představila ručně plstěné modely. Jednoduché střihy, čisté linie a geometrické tvary oživila právě ona výrazná vlněná textura.

Jako poslední předvedl své modely Jakub Mikulášek. Ten jako jediný z tvůrců využil čistě umělý materiál – silikon. Jak sám říká, baví ho odvracet se od tradičního krejčovství směrem k nekonvenčním cestám zpracování oděvů. Modely kladly důraz na siluetu a pestrými barvami dokreslovaly celou atmosféru ballroom módního představení.

Model návrháře Jakuba Mikuláška. Foto: Vojtěch Plhák

V sobotu a neděli pak bylo možné navštívit showroom, užít si hudbu nebo poslechnout besedu s jednotlivými tvůrci. V showroomu kromě značek, které byly představeny na módní přehlídce, bylo vystaveno například spodní prádlo značky Sheio od tvůrkyně Karolíny Černé, šperky Dominika Beka nebo stříbrné prsteny Terezy Fagulcové.

Model návrhářky Karin Elízové. Foto: Vojtěch Plhák

Podobné texty

Opuštěné pláže a vůně citrónů jako inspirace nové kolekce značky Leeda

Lucie Kutálková představila novou kolekci Leeda Flow inspirovanou Sicílií....

Power dressing podle Zuzany Kubíčkové

Co je power dressing? Tento módní styl v 70....

Sweetribs – totemická mini kolekce od Vona

S létem přicházejí podivná očekávání. Sweetribs - nová kolekce...