MÓDA BEZ HRANIC NA #FASHIONTECH

When Fashion meets Technology

Dříve se fashion setkávala s uměním a tyto dvě sféry nám takřka splynuly v jedno. Že se ale nejedná o nenarušitelný „vztah“ dokazuje současný trend wearables, kdy se móda dostává do hlavního partnerství s technologiemi, výpočetní technikou nebo dokonce fyzikálními zákony. Svým způsobem tomu tak bylo vždy. Ve středověku brnění, ve 13. století brýle, pak hodinky. Na scénu vstoupily sci-fi spisovatelé a požadavky veřejnosti na funkčnost oblečení ještě narostly. Teď máme Google Glass, Apple Watch a sportovní oblečení stimulující náš výkon. 45 % těchto nových výdobytků je určeno pro nošení na zápěstí, 22 % se pohybuje v oblasti hlavy.

Teď trocha praxe. Velmi se nám líbil představený projekt Kristi Kuusk, možná skutečný vrchol pražské Fashiontech. Pomocí speciální textilie a volně stáhnutelné aplikace si každý může rozehrát svoje Textales. Interaktivní pohádky, kdy aplikace ve fotoaparátu rozpoznává jednotlivé vzory a dodává jim interaktivní rozměr. Podívejte se sami tu: https://www.youtube.com/watch?v=b01TNtHlzLI. Krom tohoto nám Kristi nechala osahat i oblečení reagující na lidský dotek vibrováním nebo vydáváním světla. S touto eindhovenskou studentkou a jejím týmem určitě zůstaneme v kontaktu a jejich pokroky budeme dále mapovat.

U nás móda po technice teprve pošilhává. Nakročeno má hlavně ve zdravotnictví, jak dokazuje náhrdelník Oris Dominiky Potužákové, který díky funkcím organické ovčí vlny dokáže přenést vůni matky dětem v inkubátoru.

Dalším projektem, který by se ještě dal charakterizovat jako wearable, je náhrdelník Saphirio, který vibrováním upozorňuje nositele na příchozí zprávy i hovory a v případě ohrožení skrze něj žena poklepáním může odeslat krizovou sms na uvedený kontakt. Rovněž český koncept, který si v současnosti hledá své sponzory.

Be social

Skok ke klasickým technologiím. Všichni víme, že bez sociálních médií už to dnes nejde. Nová média mají ale daleko větší potenciál, působí na hravý prvek přirozený pro každého člověka. Dávají prostor pro tvořivost i sebevyjádření a nenápadně tím pomáhají vytvořit silný brand s láskyplnými fanoušky. Na svoje adidasky si tak můžete nechat natisknout vaši insta fotku nebo se vaše selfie může objevit ve výloze French Connection.

Proces je to oboustranně výhodný, fanouškovské aktivity jsou tím nejlepším sběrem dat o cílové skupině. Značka Nordstrom například díky výši engagement ratu (míry zapojení – liky a sharování) vybírá produkty, které následně vyrobí a nabídne v e-shopu.

Online a Offline jako jeden Matrix

Krásným potvrzením slov Jana Dimitrijeva o propojenosti a vzájemné nepostradatelnosti online a offline světa je Vladimír Staněk alias STINAK. Na podzimním MBPFW prezentoval kolekci inspirovanou sociálními médii, izolací od okolního světa a hashtagy. A protože téma je to populární, kolem jeho oděvů byl vytvořen takový buzz, že ho kontaktovali nákupčí z Koreji i New Yorku. Jak sám přiznává, s jiným nosným tématem kolekce by nejspíš takto prorazit nedokázal.

Tohoto tématu se dotýká i střet printových a online médií. Někteří zastávají názor, že by se tato dvě média neměla míchat, protože každé se nese v jiné tonalitě a je určeno pro jiné příležitosti (rychlá „potrava“ na Instagramu vs. relaxační chvilky u tištěných magazínů). Šéfredaktorka InStylu naopak vidí propojení jako příležitost pro efektivnější komunikaci se čtenáři. Ani vášnivá panelová debata nedokázala dát na tuto problematiku jednoznačnou odpověď.

FASHIONTECH se ve své premiéře nepouštěl do velkých experimentů a držel se v bezpečném poli sociálních médií a klasických využití online prostředí. Stejně jako samotný MBPFW, který začínal na dlažebních kostkách Pařížské ulice a hledal si svou cestu, si i FASHIONTECH bude pravdepodobně  ujasňovat své další směřování.

Doufáme, že úvodní lekce, kterou jsme dnes dostaly, bude mít svá pokračování. Nás ve Fashion MAP určitě zajímá hlubší pohled a jsme moc rádi že k nám téma technologie dorazila. Wearables je skvělým tématem a snad pošťouchne i techniky a designéry k jednomu stolu a dalšímu posouvání hranic.  

 

Podobné texty

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...

Zimní Dr. Martens vás v mrazech zahřejí

Dr. Martens s vniřní stélkou v podobě umělého kožichu...