Tvůrčí činnost a podnikání. Jak je kombinovat ve světě módy?

(text: Katarína Sliacka)

Před měsícem se v Miláně v rámci týdne módy Milano Moda Donna uskutečnila prezentace nové kolekce italské značky Attico. Ještě jste o ní neslyšeli? To se pravděpodobně za krátkou dobu změní, protože její tvůrce Gilda Ambrosio patří podle časopisu Forbes mezi deset nejvlivnějších lidí ve světě módy. A to i přesto, že značka vznikla jen před dvěma lety! Jak se to vlastně podařilo za tak krátkou dobu ? V čem spočívá tajemství úspěchu? Samotná tvorba, kreativní nápady, dobře nastavený byznys plán, nebo ten správný mix všeho zmíněného? Přečtěte si více o příběhu skrytém za úspěchy mladé designérky a nechte se inspirovat italským know-how!

Gilda Ambrosio je stylistka, blogerka a módní konzultantka. Založit vlastní společnost tak pro ni bylo zcela novou zkušeností. I přesto má její značka obrovský úspěch a ona sama se řadí mezi nejvlivnější lidi v módním světě. Společně se svou přítelkyní, návrhářkou Georgií Tordini, vytvořily eklektickou a vytříbenou řadu dámských oděvů inspirovaných klasickým negližé. „Attico přehodnocuje samotnou představu o luxusu, a společně s ní i představu pláště,“ popisují značku děvčata.

Jaké kroky tomu předcházely a které z nich byly klíčové? Podívejme se společně na jednotlivé kousky módní skládačky, jakými jsou vzdělání, samotná tvorba, týmová práce a marketing, které jsou důležité nejen pro úspěšný start značky, ale i pro její udržení na trhu.

Vzdělání je základ

Je pravda, že mnoho věcí se člověk naučí až během praxe a mnoho úspěšných designérů nemá vysokou školu, přesto vzdělání v módní oblasti nelze podceňovat. Nejdůležitějším krokem je správný výběr školy, která poskytne studentovi nejen potřebné informace, ale i praxi ještě před ukončením. Vyhnete se tak úspěchům/neúspěchům založeným na metodě pokus/omyl, protože když ze školy vyjdete, budete se umět postarat nejen o design vašich modelů, ale i o samotný marketing značky. Ušetříte tak čas i peníze a byznys se vám rozběhne mnohem rychleji.

Tak tomu bylo i v případě mladé italské značky Attico. Gilda Ambrosio je absolventkou módní školy Istituto Marangoni v Miláně, kde absolvovala program Fashion Design. Čím se tato univerzita liší od ostatních a jaké výhody mají její absolventi? Hlavní zvláštností programů Istituto Marangoni je komplexní přístup. Studium je zaměřené nejen na design, ale i na marketing, PR, ekonomii a vrcholový management ve světě módy. Absolventi mají všechny potřebné znalosti a dovednosti, aby mohli zastávat vedoucí pozice v mezinárodních společnostech a vytvářet vlastní projekty, čehož důkazem je i Gilda Ambrosio se svou značkou Attico.

Přípravy na vytvoření kolekce

Za několika modely, které vidíme na prohlídce, jsou měsíce práce a příprav. Není to jen designování kolekce a samotné šití modelů, tvůrčí proces totiž začíná již analýzou situace na trhu, aktuálních trendů a konkurence, v hledání inspirace a správných materiálů, v nastavování marketingové strategie a v propojování různých kreativních nápadů v jeden komplexní celek.

Jako kreativní proces popisuje Gilda Ambrosio? Co vlastně předchází vzniku kolekce? „Proces vytváření kolekce začíná dlouho předtím, než se posadíme a začneme kreslit. Nejprve provedeme studii. Navštěvujeme výběrové obchody, uskutečňujeme tvůrčí setkání, navštěvujeme knihovny v Tokiu, Los Angeles, Paříži, Miláně, stejně jako v New Yorku a po celém světě. Jakmile máme nápad, inspiraci a jasný směr, sejdeme se v New Yorku nebo Miláně a zamkneme se v hotelovém pokoji. Objednáváme jídlo do pokoje a nevyjdeme ven, dokud kolekci nedokončíme.“

Mějte týmového ducha

Je téměř nemožné, aby byl někdo stejně dobrý designér jako marketér. Sestavení týmu je proto nesmírně důležité. Vlastnosti a dovednosti jednotlivých členů by se měly co nejlépe doplňovat a společně se tak podílet na vytváření jednotné kolekce, komunikace a celkové image značky. Jak hodnotí Gilda Ambrosio spolupráci se svou obchodní partnerkou, návrhářkou Georgiou Tordino?

„Skutečně spolupracujeme. To neznamená, že každá z nás vezme tužku a nakreslí polovinu náčrtku, ale obě přispějeme k tomu, co je v kolekci. Spolupráce – to je vzrušující a delikátní věc. Žádná z nás nevěděla, co to znamená, když jsme se rozhodly pracovat společně, ale stal se z nás dobře sehraný tým.“

Týmová práce však vyžaduje i určitou nezaujatost, otevřenost vůči jiným nápadům a hledání kompromisů, což potvrzuje i Gilda Ambrosio: „Samozřejmě, že každá z nás má své silné stránky, vlastní vkus, vlastní styly, ale snažíme se být nestranné k myšlenkám a tvůrčí vizi té druhé a to bylo důležité jak pro náš úspěch, tak pro úspěch společnosti.“

Mekkou on-line komunikace je Instagram

Sociální sítě jsou jednoduše marketingový nástroj číslo jedna pro získávání fanoušků, budování image a povědomí o značce. Pro módní sektor to z důvodu vizuální atraktivity platí obzvlášť. Cílové publikum se postupně přesunulo z Facebooku na Instagram a právě on je momentálně mekkou on- line komunikace. Kdo není na Instagramu, jako by ani nebyl. Není to jen o přidávání fotek z prohlídek, backstage sociálních sítí je o něco složitější – podobně jako při navrhování kolekce, i v tomto směru to musí být pečlivě promyšlené kroky směřující ke konkrétnímu, předem vytýčenému cíli. Pomohl Instagram i mladé značce Attico?

„Instagram rozhodně pomohl. Jedná se o úžasnou platformu pro reklamu. Oznámení o uvedení naší značky sledovalo 200 000 lidí. To je obrovská pomoc. Ale je to jen nástroj pro marketing. Bez kvalitního nápadu a realizace by z toho nic nebylo,“ uzavírá Gilda Ambrosio.

Taky sníte o vlastní módní značce? Nechte se inspirovat příběhem Gildy Ambrosio, o jejíž rychlý úspěšný start se zasloužilo mimo jiné komplexní vzdělání v oblasti módy a byznysu . Pevné základy vám zaručeně ulehčí a urychlí cestu za splněným snem, ať už jste začínající designér/ka, nebo už svou vlastní značku máte, ale přesto by ste se potřebovali zdokonalit v designu nebo marketingu. Jenže jak si vybrat ze všech těch univerzit, odborů či letních kurzů? Rozhodování to není úplně jednoduché, ale my pro vás máme řešení!

Už 7. března se v Praze uskuteční prezentace italské školy módy a designu Istituto Marangoni, která patří podle britské publikace Business of Fashion mezi 20 nejlepších škol módy na světě. Hlavním řečníkem akce je ředitel pro výběrové řízení institutu, Davide Forloni. Dozvíte se tak o studijních plánech univerzity, kampusech v hlavních městech módy, stážích a kariérních vyhlídkách absolventů. Účast je zcela zdarma, nutná je pouze rezervace. Za pokus to určitě stojí, protože možná právě tohle bude ten váš důležitý první krok v cestě za úspěšnou kariérou v prostředí mezinárodní módy. Dejte nám pak určitě vědět, jak se vám líbilo!

Podobné texty

Fascinace AI, důraz na upcycling a oslava individuality | MBPFW DAY 1

Nikdo by po přečtení programu na páteční zahajovací večer...

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...